Bratislava 4. apríla 2016 (HSP/Foto:TASR-Lukáš Grinaj)
Pod názvom „Za Boha, za národ, za naše kšefty!“ zverejnila Transparency International správu, podľa ktorej spolustraníci Mariana Kotlebu rastú vďaka miestam a zákazkám, ktoré získali v Banskobystrickom samosprávnom kraji.
Podľa tejto správy sa ĽSNS vo voľbách dokonale podarilo využiť protestné a antiestablishmentové nálady v spoločnosti a do parlamentu ju vyniesla aj hlasná kritika „zlodejov z vlády“ a boj proti rozkrádaniu štandardnými stranami. Ďalej Transparency International píše:
“Hoci v župných voľbách uspel Kotleba ako jediný predstaviteľ ĽSNS, netrvalo dlho a členovia jeho strany i rodiny vo veľkom obsadili župný úrad i jeho najväčšiu firmu Banskobystrickú regionálnu správu ciest.” Má ísť o osem ľudí z jeho kandidátky. Transparency International ďalej pokračuje tým, že zákazku za takmer 20 tisíc eur na tlač časopisu župa dohodila firme Obalotava zo Slovenskej Ľupče, ktorú vlastní rodina Petra Moravčíka. Ten v roku 2012 kandidoval za ĽSNS do parlamentu a dnes má v rodinnej firme na starosti výrobu a je členom jej dozornej rady. Moravčík však tvrdí, že zákazku nezískali pre jeho kontakty na ĽSNS, ale preto, že župe ponúkli najlepšiu cenu.
Časť peňazí Moravčíkovci župe aj vrátili, keď nedávno sumou 300 eur zasponzorovali súťaž MISS stredných škôl Banskobystrického kraja. Podľa niektorých učiteľov a divadelníkov sa táto súťaž uskutočnila namiesto vystúpenia Bábkového divadla na Rázcestí, ktoré školám ponúkalo divadelné predstavenie List čiernemu synovi spojené s diskusiou o extrémizme.
Ďalšie zákazky v hodnote 3000, 4000 a 500 eur získali ďalší podľa Transparency International ľudia blízki ĽSNS. Jednalo sa o grafické práce, banery, propagačné predmety, ozvučenie a opravy áut.
Za tým, že rozsah napojenia Kotlebových ľudí na župné zákazky nie je ešte väčší, je podľa Transparency International aj to, že iba malá časť z nich vlastní firmy a medzi ich kandidátmi sú výrazne zastúpené aj profesie ako vodič, pracovník bezpečnostnej služby, mechanik, skladník či študent. Podiel jej kandidátov s vysokoškolským vzdelaním aspoň druhého stupňa predstavuje len tretinu. O to zaujímavejšia bola preto pre nich zrejme aj príležitosť získať miesta na župnom úrade a v jeho organizáciách.
“Už o rok budú župné voľby opäť. Ak považujete sledovanie a zdokumentovanie klientelizmu Mariana Kotlebu ako aj iných županov za dôležité, podporte prosím prácu Transparency”, píše na záver mimovládna organizácia, ktorej hlavným donorom je nadácia otvorenej spoločnosti Georga Sorosa a farmaceutické firmy ako Pfizer, Bayer, Novartis a ďalšie.
Transparency International po odhalení týchto stoeurových nezrovnalostí na BBSK iste bude pokračovať vo svojej práci aj v ostatných krajoch a bude zaujímavé následne porovnať zistené nedostatky.
Transparency International by tiež viac pozornosti mohli zamerať aj na ostatné oblasti štátnej správy, kde sú indície, že v korupčných sieťach končia miliardy.