Washington, 16. decembra 2017 (HSP/finobzor.ru, srspol.sk/Foto:TASR-František Iván)
V polovici 70-tych rokov, v časoch keď v USA úplne zvíťazilo vojensko-priemyselné loby, bola zmenená doktrína i princípy vedecko-technického rozvoja štátu a kompletne prehodnotené kritériá potreby, dôležitosti a zmysluplnosti.
Napríklad, v USA bol posledný trolejbus skonštruovaný a vyrobený na konci 50-tych rokov minulého storočia. A pokus spoločnosti Boeing (o 20 rokov) zorganizovať výrobu sa skončil obrovským fiaskom. Faktom je, že tento pokus sa odvtedy nikto nepokúšal zopakovať.
Veď vyrábať trolejbusy môžu len tí, ktorí sú na to vyškolení alebo aspoň teoreticky chápu o čom je reč.
Napríklad tí, ktorí aspoň vyrábajú autobusy, čo je logické. Čiže to, že viete vyrábať lietadlá neznamená, že viete vyrobiť aj trolejbus. A ak ho možno aj vyrobíte, tak to nemusí znamenať, že bude aj jazdiť. A ak aj bude jazdiť, to neznamená, že to bude nadlho.
V týchto prostých otázkach je skrytá hlavná bieda amerického technologického úpadku. A to je všeobecné. Príčina je banálna – korupcia loby vojensko-priemyselného komplexu. Tá všetkých natoľko zhýčkala, že nikto sa ani nepokúsil zaoberať sa niečím iným. Preto neskôr nastal prirodzený proces – starci odišli a mladých nevyškolili.
Teraz náš čaká ďalší zaujímavý príbeh od bašty výnimočnosti. Americké médiá už so zármutkom oznamujú žalostné novinky.
Mimochodom, viete vôbec, že v USA sa nevyrábajú ani vagóny pre metro? New York si zakúpil 26 nových vagónov (model 179), každý za približne 2 milióny dolárov. A tak sa v podzemnej dráhe začali preháňať osemvagónové súpravy. No a veru sa aj predviedli. Za dva týždne krachli pri troch testoch s cestujúcimi „na palube“.
Popisovať technické podrobnosti nemá zmysel. Hlavné je totiž iné. Že tieto vagóny boli zhotovené známou kanadskou firmou Bombardier, ktorá už na dva roky zaostáva za odsúhlaseným harmonogramom. Pričom konkurenti na výber boli: japonská Kawasaki a francúzska Alstom.
Ibaže Američania si zvolili Kanaďanov. A rozhodli sa „po slovensky“ – pre najnižšiu cenovú ponuku. Teraz sa štát, ktorý lietal na Mesiac, trápi.