Bratislava 12. decembra 2019 (SITA/HSP/Foto:Pixabay)
Osem z desiatich slovenských online obchodov očakáva, že priemerná výška nákupu v ich e-shope sa v predvianočnom období zvýši. Takmer tretina predpokladá nárast o viac ako 20 %. Tieto zistenia vyplynuli zo štvrtého ročníka prieskumu E-shop Barometer, ktorý na vzorke takmer 120 respondentov zrealizovala KPMG na Slovensku v spolupráci so spoločnosťou ui42. Online obchodníci v tomto nákupne exponovanom čase lákajú svojich zákazníkov najmä na doručenie zadarmo a darčeky k uskutočnenému nákupu
Podľa ďalších výsledkov prieskumu vznikajú slovenské e-shopy najmä z túžby mať vlastné podnikanie. Vyjadrila sa tak takmer polovica respondentov. S online podnikaním to Slováci myslia vážne, až dve tretiny opýtaných aktuálne zvažujú možnosť expandovať na iný ako slovenský trh. Za svoju najväčšiu konkurenčnú výhodu podľa prieskumu považujú zástupcovia e-shopov u nás zákaznícky servis vrátane riešenia reklamácií. Do popredia sa v porovnaní s minulými rokmi derú online obchody, ktoré ponúkajú jedinečné produkty alebo služby.
„Obchodníci začínajú chápať, ako dôležitá je pre slovenského zákazníka personalizácia. Ak firma dáva pocítiť klientovi jeho jedinečnosť, venuje mu špeciálnu pozornosť a starostlivosť, automaticky sa stáva jeho obľúbenou značkou. Nielenže si jej produkty/služby opätovne zakúpi, ale ju aj rád odporúča ďalej,“ konštatovala partnerka KPMG na Slovensku zodpovedná za sektor maloobchodu Ivana Mazániková.
Vianočné sviatky sú aj tento rok považované predstaviteľmi e-shopov za top faktor, ktorý zvyšuje dopyt po ich tovaroch a službách. Vyjadrila sa tak tretina opýtaných. Na druhom mieste sa umiestnila tzv. PPC reklama, teda online reklama, kde zadávateľ platí za klik na stránku promujúcej spoločnosti. Na prilákanie širšej zákazníckej základne 42 % e-shopov investovalo v roku 2019 najviac prostriedkov do propagácie svojho online obchodu. Marketing sa tak v tejto otázke umiestnil na prvej priečke už po štvrtýkrát. Tretina opýtaných zainvestovala najviac do dizajnu a funkcionality e-shopu.
Prieskum E-shop Barometer 2019 uskutočnila spoločnosť KPMG na Slovensku v spolupráci so spoločnosťou ui42 formou online dotazníka na vzorke 117 respondentov. Oslovení boli zástupcovia e-shopov na Slovensku, ktoré ponúkajú široké spektrum produktov i služieb. Medzi respondentmi boli zástupcovia etablovaných, ako aj začínajúcich e-shopov. Zber dát prebiehal v novembri 2019.
Spoločnosť KPMG Slovensko je nezávislým členom medzinárodnej siete KPMG a na Slovensku pôsobí od roku 1991. V súčasnosti zamestnáva viac ako 300 ľudí a má 12 partnerov. Je poprednou audítorskou a poradenskou spoločnosťou. Poskytuje širokú škálu audítorských, daňových, právnych a poradenských služieb mnohým domácim i zahraničným spoločnostiam a asistuje pri významných transakciách vo väčšine hospodárskych odvetví.