Banská Bystrica 12. decembra 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Dušan Hein
Premiéru klasickej operety Slečna vdova od banskobystrického rodáka Jána Móryho uvedie Štátna opera (ŠO) v Banskej Bystrici v piatok 13. a v sobotu 14. decembra. Hlavný kreatívny tím vytv oril podľa dramaturgičky Alžbety Lukáčovej originálnu verziu diela, ktorej východiskom sa z hľadiska koncepcie stala česká textová kniha. Libreto operety vzniklo pôvodne Móryho spoluprácou s hviezdou prvorepublikových filmov Ordřichom Novým
„Textovú časť sme podrobili pomerne rozsiahlym škrtom. Z hľadiska celkového inscenačného uchopenia diela sme sledovali zámer, ktorý pri jeho tvorbe mal aj sám Móry – vytvoriť príjemné, ľahké a vtipné dielo s páčivými melódiami, nostalgiou 30. rokov minulého storočia, noblesou a určitou ilúziou, ktorá k tomuto žánru patrí,“ objasňuje dramaturgička, podľa ktorej je v diele veľmi prirodzené muzikantsvo v partitúre poodkrývané a dotvorené dirigentom Jánom Procházkom. Príbeh nápadito režijne a silne vizuálne inscenoval hosťujúci režisér Tomáš Ondřej Pilař.
„Slečna vdova je medzi operetami závanom čerstvého vzduchu. Jej dramatická kompozícia skôr kopíruje pôdorys filmu než operety a dej sa vyvíja vo výborne vypointovaných dialógoch, len občas preložených hudobnými číslami, v ktorých sa, naopak, dej vždy zastaví,“ hovorí o diele režisér, ktorý má na konte viac ako 60 vlastných inscenácií a patrí k najvyhľadávanejším mladým českým operným režisérom.
Ján Móry sa v hudobnej tvorbe inšpiroval textami maďarských, nemeckých a slovenských básnikov. V piesňových cykloch a orchestrálnych skladbách spracoval ľudové piesne zo Spiša, Zemplína i Podpoľania. Je autorom viacerých sakrálnych skladieb, úspešných tanečných orchestrálnych kompozícií a 12 hudobnodramatických diel. Svojou tvorbou ako jeden z prvých skladateľov propagoval slovenskú hudobnú kultúru v zahraničí. „Operetná tvorba Jána Móryho vypĺňa dôležitý priestor zrodu a vývoja slovenskej operetnej tvorby v prvej polovici 20. storočia,“ konštatuje historička Marianna Bárdiová.
Štátna opera si v roku 2019 pripomína 60. výročie svojho založenia a s tým súvisí aj plán premiér sezóny 2019/2020. Po opernej premiére Foersterovho diela Eva sa rozhodli uviesť i dielo Móryho, ktoré bolo podľa Lukáčovej v pláne dramaturgie banskobystrickej opery už viac rokov. „Na jednej strane nás lákali jeho dnes už neznáme diela, ktoré v časoch svojho vzniku žali popularitu, na druhej strane dôvodov, prečo ‘nie’, sa našlo vždy viac. Súviseli s nekompletnosťou notových materiálov, s absenciou jasne profilovaných libriet a ďalšími ‘chorobami’, ktoré vyplývajú z toho, že diela sa hrávali vo viacerých verziách a neobrúsil ich čas tak, ako napr. v prípade operiet velikánov Emmericha Kálmána, Franza Lehára či Johanna Straussa,“ dodáva dramaturgička.