Bratislava/Prešov 31. októbra (TASR/HSP/Foto:TASR)
Aktivisti sú asi jediní, čo vítajú rozhodnutie súdu
Amnesty International víta verdikt Krajského súdu v Prešove, ktorý v odvolacom konaní potvrdil, že Základná škola v Šarišských Michaľanoch, okres Sabinov, konala nezákonne, keď vytvorila oddelené triedy pre rómskych žiakov.
“Rozhodnutie súdu je signálom pre slovenský vzdelávací systém a najmä pre Ministerstvo školstva SR a ďalšie kompetentné orgány, že oddeľovanie rómskych detí v segregovaných triedach predstavuje porušenie antidiskriminačného zákona,” konštatuje Barbora Černušáková z nátlakovej organizácie Amnesty International (AI), Londýn. Podľa nátlakovej organizácie Amnesty InternationalI ide o prax, ktorá sa na Slovensku dotýka tisícok detí.
Aktivisti za práva Rómov nechcú pochopiť, že v danej škole segregovali biele deti od rómskych a nie naopak a to z praktických dôvodov, nie kvôli rasizmu. Rodičia bielych detí nechcú riskovať, že sa ich deti nakazia vážnymi infekčnými ochoreniami, ktorými rómske deti hlavne v osadách často trpia, ako je napríklad žltačka alebo rôzne kožné choroby. Rómske deti nemajú ani minimálne hygienické návyky. Sú preto prenášačmi nie len chorôb ale aj vší a iných parazitov. Preto ak škola v ktorej sú Rómski žiaci vo väčšine, nechcela prísť o zvyšky bielych detí, musela situáciu riešiť a urobila to tak, že ich od rómskych spolužiakov izolovala do zvláštnych tried.
O skúsenostiach učiteliek s rómskymi žiakmi si môžete prečítať v článku: Bez komentára: Otvorený list učiteliek z východného Slovenska
Aktivisti mimo realitu
Aktivisti z nátlakovej organizácie Amnesty International však ignorujú realitu a vydávajú stanoviská zo svojho virtuálneho sveta, v ktorom ďalej uvádzajú.
“Segregácia rómskych detí má rôzne formy – od ich umiestňovania do oddelených tried, po ich zaraďovanie do špeciálnych tried či škôl. V prípade Šarišských Michalian škola dlhodobo zriaďovala triedy, ktoré navštevovali iba Rómovia,” uvádza sa v stanovisku.
Okrem iného sa v ňom píše, že podobný prípad zaregistrovali na jednej základne škole v Levoči, ktorá oddelila v prvom ročníku rómske deti do samostatných tried. Svoj postup obhajovala podobne ako škola v Šarišských Michaľanoch.
Tento postup však samotná vláda v podkladoch rómskej reformy propaguje. Z návrhov ministra vnútra Róberta Kaliňáka a splnomocnenca pre rómsku komunitu Petra Polláka vyplýva, že pre deti zo sociálne zvevýhodneného prostredia navrhujú až trojročnú oddelenú výchovu, kým sa nenaučia základným sociálnym návykom a nedobehnú zamešaný kongnitívny a psychomotorický vývin potrebný na to, aby vôbec boli schopné zvládnuť školské vzdelávacie nároky.
Škola má na vec triezvy pohľad
Vedenie školy v Šarišských Michaľanoch vytvorenie tried odôvodnilo tým, že tieto deti nezvládali štandardné tempo výučby, absentovala u nich domáca príprava, chýbali im školské pomôcky. Škola tvrdila, že v rozdelených triedach môžu učitelia lepšie uplatniť individuálny prístup a prispôsobiť obsah i tempo vyučovania tak, aby to deti zvládli.
Starosta obce Vincent Leššo je presvedčený, že vytvorenie takýchto tried nebolo žiadnou segregáciou ani diskrimináciou. Zdôrazňoval, že škola nemá čisto rómske triedy, ale triedy pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a to, že v tých triedach sú prevažne Rómovia, je fakt, ktorý škola nevie ovplyvniť.
ZŠ v súčasnosti navštevuje 430 detí, pričom takmer 270 je zo sociálne znevýhodneného prostredia. Väčšina žiakov dochádza z neďalekých Ostrovian, kde je aj osada s vyše 1000 obyvateľmi. Riaditeľ školy Jaroslav Valaštiak uviedol, že deti z týchto tried sa postupne snažia integrovať a premiestňovať do bežných, ale musia to robiť tak, aby to bolo v prospech vzdelávania.
Vedenie obce i školy sa obáva, že viacerí rodičia svoje deti prehlásia do iných škôl, čo už avizovali po rozhodnutí okresného súdu.