Slovenský Star Trek. “Kompletné diaľnice až po roku 2100?” pýta sa bývalý šéf NDS Auxt

Slovenský Star Trek. “Kompletné diaľnice až po roku 2100?” pýta sa bývalý šéf NDS Auxt

Slovensko 27. septembra 2016 (HSP/Foto:TASR-Oliver Ondráš, Erika Ďurčová)

 

Bývalý šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róbert Auxt, ktorého len pred časom odvolal nový minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd), na svojom najnovšom blogu tvrdí, že na základe doterajšieho priemerného tempa výstavby diaľnic, by postavenie zvyšnej potrebnej časti trvalo približne 103 rokov.

Ilustračné foto
Ilustračné foto

„Slovensko na úplné dobudovanie siete diaľnic a rýchlostných ciest potrebuje postaviť spolu okolo 1137 km diaľnic a rýchlostných komunikácií. Išlo by o komplexnú infraštruktúru  a pokrytie celej krajiny, ktorú by cesty spojili od východu na západ a zo severu na juh tak, že by sa nikto nemal cítiť ukrivdený,“ píše Auxt.

Reklama

Podľa jeho slov a približných prepočtov by si výstavba všetkých úsekov vyžiadala 19,48 miliardy eur pri aktuálnej priemernej cene 18,7 milióna eur za jeden km. Auxt tiež upresnil, že z uvedenej sumy približne 6 miliárd eur potrebujeme na stavbu chýbajúcich diaľničných úsekov a 13,45 miliardy na výstavbu rýchlostných ciest.

„Každý vie, že tempo, akým sa stavali diaľnice posledné dve desaťročia, bolo nedostatočné. Len na upresnenie, tempo výstavby diaľnic a rýchlostných ciest je asi 11 km ročne (dlhodobý priemer za 20 rokov). Pri pláne postaviť nových 1137 km by to týmto tempom trvalo približne 103 rokov,“ upresnil.

Reklama

Čo by mohlo spôsobiť zrušenie projektov?

Auxt tiež vysvetlil, že financovanie diaľnic z fondov Európskej únie je len kvapkou v mori. „V programovacom období 2014-2025 je napríklad alokácia na výstavbu diaľnic len 1,3 mld. eur čo nepostačuje ani na pokrytie všetkých naplánovaných úsekov a celkovo už teraz chýba niečo cez 240 miliónov eur na finančné krytie úsekov, ktoré boli vysúťažené v tendroch. Ilustratívne povedané na úsek D1 Prešov západ-juh ostáva z kohézneho fondu v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra iba 27 mil. eur.“

Aby Slovensko dokázalo postaviť viac diaľnic, riešenie podľa bývalého šéfa NDS nemôžeme hľadať v zrušení predražených tendrov. Ako príklad uvádza úsek D3 Čadca Bukov-Svrčinovec, kde sa dá rátať aj s príspevkom z ďalšieho európskeho finančného mechanizmu tzv. „Connecting European Facility (CEF)“ vo výške 87 miliónov eur, o ktorý by Slovensko podľa jeho slov prišlo, ak by došlo k zrušeniu súťaže.

Úsek by totiž po zrušení tendra nemal finančné krytie CEF, t.j. 87 miliónov eur, takže by v diaľničných projektoch chýbalo nielen vyššie spomínaných 240 miliónov, ale hneď 327 miliónov eur.

Na snímke bývalý generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt
Na snímke bývalý generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt

„Na druhej strane zrušenie D3 v Čadci by znamenalo posun výstavby minimálne o 1 až 2 roky, čo je pre región likvidačné a zrušenie D1 v Prešove je akt, ktorý hraničí s vlastizradou (minimálne pre občanov žijúcich na východe). Čiže rušením tendrov momentálne nič nezískame, ale skôr poškodíme regiónom a pripravíme o prácu stovky až tisícky ľudí v ťažkých regiónoch,“ upresnil.

Reklama

60 kilometrov ročne

Auxt zároveň vysvetlil, že ak nechceme na dostavbu diaľníc čakať do roku 2100 a dostavať kompletnú cestnú infraštruktúru do roku 2035, potrebuje aktuálne dlhodobo zvýšiť tempo výstavby na 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest ročne.

„Znamenalo by to, pokiaľ ide o náklady, že od roku 2017 po rok 2035, spolu 19 rokov, by štát každý rok investoval do diaľnic a rýchlostných ciest navyše jednu miliardu eur. Áno, malo by to vplyv na štátny rozpočet. Pozrime sa aký. Tento najjednoduchší model financovania cez dlh, každý rok jedna miliarda navyše oproti rozpočtovaným výdavkom štátneho rozpočtu (pri predpokladanom raste ekonomiky), by podľa približných prepočtov v roku 2035 by to bolo 57,64 percenta HDP. Dodatočne do roku 2022 by sme boli pod hranicou tretieho sankčného pásma, ktoré stanovuje ústavný zákon o dlhovej brzde.“

Na druhej strane však podľa Auxta sa za 5 rokov verejný dlh Slovenska zdvojnásobil. Dodáva, že drvivá väčšina týchto zdrojov sa prejedla. Neinvestovalo sa totiž do rozvoja. „Modernizačný dlh napríklad zdravotníckych zariadení či ciest sa výrazne neznížil, to najnutnejšie dostali akurát školy a centrá miest,“ dodal.

Možnosti, ako ušetriť

Reklama

Býval šéf Národnej diaľničnej spoločnosti tiež vysvetlil, že možnosť na ušetrenie je potrebné hľadať aj v rámci prevádzkových nákladov na údržbu diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. a II. triedy.

Ďalším problém pri financovaní je podľa Auxta neefektívne vynakladanie peňazí napríklad na projektovú dokumentáciu.

„Dodatočne sa musíme zamyslieť aj nad faktom, či všetky rýchlostné cesty majú byť postavené tak, ako sa momentálne projektujú, alebo by napríklad v prípade úsekov R7, R4, R3 a R2 nestačilo iba rozšírenie ciest I. triedy na kvalitný štvor-pruh a postavenie obchvatov miest a obcí. Takto by sme vedeli znížiť výslednú sumu 13,45 mld. EUR na všetky rýchlostné cesty o podstatný kus, keďže by sme sa vyhli napríklad nákladnému výkupu pozemkov,“ uviedol.

Ako ďalší spôsob šetrenia financií uviedol možnosť zákaz konzorcií, čím by sa viac subjektov mohlo zúčastniť súťaže, a tým by sa znížili podozrenia na kartelové dohody.

„Ak má Slovensko dostať potrebnú infraštruktúru pred rokom 2100 tak musí začať racionálne investovať a hospodáriť a nie prejedať sa v prospech výdavkov štátnej byrokracie a nezmyselných dotácii,“ vysvetlil na záver vo svojom blogu bývalý riaditeľ NDS Robert Auxt.

 

Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

13:07

Ruský prezident Vladimir Putin sa zrejme neplánuje stretnúť s rodinami obetí minulotýždňového teroristického útoku na predmestí Moskvy, pri ktorom zahynulo 143 ľudí. Kremeľ vo štvrtok takúto schôdzku nenaznačil.

13:00

Rusko nemá v úmysle napadnúť žiadnu krajinu NATO a nezaútočí na Poľsko, pobaltské štáty ani Českú republiku, ale ak Západ dodá Ukrajine stíhačky F-16, ruské sily ich zostrelia, vyhlásil v stredu večer ruský prezident Vladimir Putin.

12:47

Pakistanská polícia zadržala otca a syna po tom, čo sa na internete začalo šíriť video, na ktorom muž škrtí svoju sestru. Oznámili to vo štvrtok pakistanskí policajní predstavitelia.

12:39

Dovedna už štyri úmrtia preveruje japonská farmaceutická spoločnosť Kobayashi Pharmaceutical v súvislosti s ich možným prepojením na užitie výživových doplnkov, ktoré minulý týždeň stiahla z predaja. Prípadom sa zaoberá aj japonské ministerstvo zdravotníctva.

12:05

Jeden zo šoférov autobusu, ktorý v stredu havaroval pri nemeckom Lipsku, bol 53-ročný Slovák. V čase nehody, ktorá si vyžiadala štyri obete na životoch, však šoféroval jeho 62-ročný český kolega. Vodiči medzi obeťami nie sú.

11:50

Neďaleko pamätníka padlých vojakov Červenej armády vo Viedni vznikli dva veľké portréty nedávno zosnulého ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného. Nasprejované sú na múre patriacemu k pozemku, ktorý vlastní šľachtická rodina bývalého a tiež už zosnulého ministra zahraničných vecí ČR Karla Schwarzenberga.

Navalny
Na snímke obraz Alexeja Navaľného na múre
11:23

Ceny benzínov a nafty pred veľkonočnými sviatkami zdraželi o tri centy za liter. Spotrebiteľské ceny oboch benzínov dosiahli najvyššie hodnoty za posledných 20 týždňov.

11:13

Ekvádorským úradom sa podarilo potlačiť vzburu vo väznici v meste Guayaquil, odkiaľ v januári ušiel jeden z najobávanejších šéfov zločineckých gangov. Informovala agentúra AFP.

11:03

Jednu obeť si vyžiadal požiar v domove dôchodcov, ktorý vypukol vo štvrtok nadránom vo východomaďarskej obci Ököritófülpös.

Riaditeľstvo úradu civilnej ochrany (OKF) uviedlo, že do hasenia požiaru v jednoposchodovej budove nasadili 19 hasičov s piatimi vozidlami.

10:53

Ukrajinská armáda v noci na štvrtok zneškodnila 26 dronov, ktorými útočili ruské sily. Uviedol to veliteľ ukrajinských vzdušných síl Mykola Oleščuk.

10:40

Nemecký maloobchod dosiahol vo februári slabšie výsledky. Tržby sa znížili v porovnaní s januárom aj s rovnakým mesiacom minulého roka, oznámil vo štvrtok spolkový štatistický úrad Destatis.

10:13

Štyria ľudia zahynuli a najmenej päť ďalších utrpelo zranenia pri útoku nožom na severe amerického štátu Illinois.

Incident sa odohral v stredu popoludní miestneho času v meste Rockford, ktoré leží asi 145 kilometrov od Chicaga. Útočník v rôznych lokalitách smrteľne pobodal 15-ročné dievča, 63-ročnú ženu a dvoch mužov vo veku 49 a 22 rokov.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Veľké vlny na pláži Nazare v Portugalsku

Autor: TASR/AP-Michael Probst

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali