Bratislava 21. septembra 2016 (HSP/Foto:TASR-Michal Svítok)
Priniesť majiteľom motorového vodidla a vodičom niekoľko výhod. To je hlavným cieľom novely zákona o cestnej premávke a novely o správnych poplatkoch, ktoré na septembrovú schôdzu parlamentu predložila trojica poslancov za stranu Sloboda a Solidarita Miroslav Ivan, Juraj Droba a Vladimír Sloboda.
Jednou z výhod bude aj zmena viazania evidenčného čísla vozidla (EČV) z vozidla na jeho majiteľa. Chceli sme umožniť prenos tabuľky s evidenčným číslom vozidla (tzv. ŠPZ-ky) zo starého vozidla toho istého majiteľa na jeho nové vozidlo za predpokladu, že majiteľ nezmenil svoje bydlisko alebo sídlo do iného okresu. „Ušetrili by sme majiteľom určité finančné prostriedky v situácii, keď predá staré vozidlo a kúpi si nové. Procesne je tento návrh riešený ako možnosť rezervácie doterajšieho evidenčného čísla pri odovzdaní tabuľky s evidenčným číslom starého motorového vozidla policajnému zboru najviac na 5 rokov za symbolický poplatok 5 eur. Polícia by bola povinná osobe, ktorá si dané evidenčné číslo zarezervovala, znova jej ho bezplatne prideliť na ďalšie motorové vozidlo. Použitie pôvodnej ŠPZ prináša okrem finančnej úspory pre majiteľa aj drobný ekologický benefit,“ uviedol poslanec NR SR za SaS a tímlíder pre dopravu Miroslav Ivan.
Rovnako navrhujeme predĺženie platnosti dočasných EČV vozidla z 1 roka na 10 rokov. „Vzhľadom na to, že životnosť takejto kovovej tabuľky vysoko prevyšuje 10 rokov, niet dôvodu obmedzovať jej platnosť na jeden rok. Uvedené 10-ročné obdobie samozrejme neznamená, že majiteľ novovyrobeného vozidla s takouto ´dočasnou značkou´ bude môcť jazdiť 10 rokov, znamená to, že predajca ju môže svojim zákazníkom prideľovať postupne počas 10 rokov a nemusí ju po jednom roku odovzdávať policajnému zboru a platiť za novú, čím ušetrí určité finančné prostriedky a zníži sa mu administratívna náročnosť v procese práve predaného motorového vozidla,“ dodáva Ivan.
Chceme tiež zlepšiť podnikateľské prostredie v oblasti cestnej dopravy a uvoľniť pravidlá obmedzujúce využívanie cestnej siete Slovenskej republiky počas dní pracovného pokoja, sobôt a nedieľ v čase prázdnin vozidlami nad 7,5 tony a motorovým vozidlám s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3500 kg s prípojným vozidlom. „Tvrdíme, že prehnaným obmedzením dopravy týchto vozidiel sa zhoršuje podnikateľské prostredie na Slovensku závislé na tomto spôsobe dopravy. Chceme zlepšiť možnosť dojazdu veľkému množstvu vodičov tranzitných vozidiel z Českej republiky na Slovensko do svojich dopravných centier. V súčasnosti sa stáva, že hoci im chýba len pár kilometrov do dojazdu, podľa súčasného zákona sú nútení dlhé hodiny čakať na cestnom priechode medzi Českom a Slovenskom,“ uvádza Ivan.
Zároveň navrhujeme zakázať opätovné vydania rovnakého EČV v prípade odcudzenia vozidla spolu s EČV. „Podľa platného zákona dnes vystavujeme našich občanov v zahraničí riziku zadržania orgánmi polície. Predloženým návrhom takúto možnosť vylučujeme,“ vysvetľuje Juraj Droba, poslanec NR SR za SaS a dodáva, že návrh vznikol na základe upozornenia vlastníka vozidla, ktorému bolo takéto EČV pridelené a ktorý bol z tohto dôvodu v zahraničí zadržaný ako podozrivý z odcudzenia vozidla.
Presadzujeme aj povolenie odbočiť doprava na červenú. „Chceme umožniť plynulú jazdu cez križovatku tým vodičom, ktorí v križovatke riadenou svetelnou signalizáciou odbočujú vpravo a svieti červená. Samozrejme, pokiaľ svojou jazdou neobmedzia alebo neohrozia ďalších účastníkov cestnej premávky,“ povedal Droba. Ďalej navrhujeme bezpečné udržanie vzdialenosti 1,5 metra pri predbiehaní jednostopových dopravných prostriedkov. „Cyklisti, resp. motocyklisti, sú viac ohroziteľní a zraniteľní, než iní účastníci cestnej premávky. Pri ich predchádzaní často vznikajú kolízne situácie, veľakrát s tragickým koncom, resp. s následkami na zdraví. Preto navrhujeme do zákona ustanoviť minimálnu prípustnú vzdialenosť, ktorú by predchádzajúci vodič bol povinný dodržať,“ uzavrel Droba.