Bratislava 19. februára (TASR) – Bratislavská mestská časť Nové Mesto rieši podnety ľudí ako najlepšia samospráva v hlavnom meste. Vyplynulo to z rebríčka projektu Inštitútu SGI Odkazprestarostu.sk. Ten činnosť samospráv hodnotil za celý minulý rok.
Mestskej časti Vajnory sa ako jednej zo štyroch samospráv na Slovensku podarilo minulý rok vyriešiť všetky podnety. V rebríčku za ňou sa ocitlo Nové Mesto s viac než 78-percentnou úspešnosťou a Petržalka s vyše 64-percentnou. Magistrát hlavného mesta zase skončil v úspešnosti riešenia podnetov nad 21 percentami.
Ak sa však zohľadnil aj počet podnetov, ktoré samosprávam prišli, rebríček sa zmenil. Najprínosnejšou samosprávou sa stala Trnava, nasledovaná bratislavským Novým Mestom, Prievidzou a bratislavskou Petržalkou. Vajnory, aj napriek tomu, že vyriešili všetky hodnotené podnety, sa v porovnávaní samospráv ocitli až na šiestom mieste. Na konci rebríčka skončilo päť menších bratislavských mestských častí. Radnice Devína, Devínskej Novej Vsi, Záhorskej Bystrice, Jaroviec a Čunova neriešili žiadny podnet, hoci ich mali málo.
"Tento projekt, prostredníctvom ktorého aj intenzívne komunikujeme s občanmi, sa stal už naším prirodzeným pomocníkom pri zlepšovaní života v našej mestskej časti. Výsledok nás zaväzuje do budúcnosti," reagoval na výsledky inštitútu starosta mestskej časti Nové Mesto Rudolf Kusý. Podnety Novomešťanov sa podľa jeho slov týkajú najmä prírody a životného prostredia, ciest, dopravného značenia či opustených nepojazdných vozidiel.
Portál Odkaz pre starostu využívajú občania, ktorí chcú svoju samosprávu upozorniť na nejaký problém. Spektrum toho, na čo upozorňujú, je široké. "Je zrejmé, že napríklad doplnenie chýbajúceho smetného koša a odstránenie čiernej skládky odpadov sú dva odlišné typy podnetov, ktorých riešenie nie je rovnako náročné z finančného ani časového hľadiska," hovorí jedna z autoriek hodnotenia Monika Jankovičová. Nejde tak len o počet vyriešených podnetov, ale zohľadňuje sa aj náročnosť problému.
Metodológia hodnotenia činnosti samospráv sa tiež zameriava na to, ako samosprávy o riešení problému informujú. "V hodnotení mohli získať i bonusové body, napríklad za výnimočne rýchlu odpoveď," dodala Jankovičová. V Bratislave bola vlani v komunikácii najúspešnejšia Petržalka.
Za celý minulý rok cez portál Odkazprestarostu.sk poslali ľudia tridsiatim samosprávam 1219 podnetov, päť z nich (Prievidza, Spišská Nová Ves, Svidník, Trenčín a Žilina) sa do projektu pridalo až v poslednom štvrťroku 2012. Obci Babín a mestskej časti Bratislava-Lamač neboli v uplynulom roku zaslané žiadne podnety, ktorých riešenie by spadalo do ich kompetencie.