Bratislava 23. januára 2024 (HSP/ The Fox Business / Foto:)
The Fox Business informuje, že globálne sadzby za lodnú dopravu prudko stúpajú v dôsledku prehlbujúcej sa krízy v Červenom mori
Svetové sadzby za námornú dopravu prudko stúpajú. Iránom podporovaní húsíovia v Jemene zintenzívňujú svoje útoky na komerčné lode v Červenom mori, ktoré je pre svetový obchod kľúčovou vodnou cestou.
Z nových údajov spoločnosti Freightos Terminal, ktoré boli zverejnené v piatok, vyplýva, že sadzby za lodnú prepravu tovaru z Ázie do severnej Európy sa zvýšili o 461 %. A to v porovnaní s hodnotami z polovice októbra, teda pred začatím diverzie plavidiel v regióne.
Iba sadzby na trase z Ázie na pobrežie Severnej Ameriky od konca októbra prudko vzrástli. Na západnom pobreží o 97% a na východnom pobreží až o 130% .
Dopravcovia tiež oznámili príplatky, ktoré sa pohybujú od 500 do 2 700 USD za kontajner.
Suezským prieplavom prechádza do a z Červeného mora približne 15 % svetovej lodnej dopravy vrátane 30 % svetového obchodu v kontajnerovej doprave. „To zvýšilo značné náklady a tiež značné oneskorenia prepravy, ktorá prichádza z Blízkeho východu, do a z Európy a iných regiónov v tejto oblasti, ktoré sa veľmi spoliehajú na Suezský prieplav,“ povedal už skôr pre FOX Business Robert Handfield, profesor riadenia operácií a dodávateľského reťazca na North Carolina State University.
Sucho znásobuje problémy
Spoločnosť UBS odhadla, že presmerovanie lodí okolo Afriky, ktoré predlžuje trasu približne o dva a pol týždňa, znižuje efektívnu kapacitu cesty z Ázie do Európy približne o 25 %.
Podmienky podobné “obdobiu sucha” v Panamskom prieplave len znásobujú problémy spôsobené útokmi v Červenom mori. „Panamský prieplav obmedzil počet lodí, ktoré ním prechádzajú, kvôli extrémne nízkej hladine vody, čo ešte viac brzdí globálne prepravy,“ povedal Handfield.
Podľa šéfa správy Suezského prieplavu Osamu Rabieho sa lodná doprava v období od 1. do 11. januára znížila približne o 30 % v porovnaní s rovnakým obdobím pred rokom.
Počet plavidiel, ktoré tento rok preplávali prieplavom, zatiaľ klesol na 544. To je prudký pokles oproti 777 plavidlám zaznamenaným v rovnakom období v roku 2023.
Kontajnerový prepravný gigant Maersk začiatkom roka pozastavil využívanie Červeného mora a Suezského prieplavu po tom, ako na jedno z jeho plavidiel zaútočili húsíjskí militanti. „Spoločnosť v “dohľadnej budúcnosti” presmeruje všetky lode okolo Afriky,“ uviedol Maersk. Varoval tiež pred “významnými” dôsledkami pre globálny hospodársky rast v dôsledku prerušenia prevádzky.
Nárast nákladov na lodnú dopravu a potenciálne narušenie globálnych obchodných trás vyvolávajú obavy z opätovného nárastu inflácie. A to práve v čase, keď sa cenové tlaky v rámci ekonomiky konečne začínajú zmierňovať.
Ceny ropy od začiatku nového roka stúpajú, keďže Spojené štáty zvyšujú svoju vojenskú reakciu na útoky.
Analytici Bank of America tento mesiac vo svojej poznámke varovali, že narušenie prevádzky Červeného mora a Suezského prieplavu, ako aj Panamského prieplavu predstavuje riziko oddialenia nedávneho poklesu inflácie.
„Rozsah ďalšieho poklesu môžu čiastočne otupiť rastúce náklady na dopravu v dôsledku problémov v Červenom mori a nízkej hladiny vody v Panamskom prieplave,“ napísali.