Moskva 3. decembra 2022 (HSP/ft/Foto:Pixabay)
Podľa lodných maklérov a analytikov Rusko v tichosti zhromaždilo flotilu viac ako 100 starnúcich tankerov, aby pomohlo obísť západné obmedzenia predaja ruskej ropy po invázii na Ukrajinu, informuje Financial Times
Lodný maklér Braemar odhaduje, že Moskva, ktorá sa spolieha na zahraničné tankery, tento rok pridala viac ako 100 lodí prostredníctvom priamych alebo nepriamych nákupov. Spoločnosť Rystad tvrdí, že Rusko v roku 2022 pridalo 103 tankerov prostredníctvom nákupov a prerozdelenia lodí obsluhujúcich Irán a Venezuelu. Teda dve krajiny, na ktoré Západ uvalil ropné embargo.
Snaha Kremľa zhromaždiť to, čo ropný lodný priemysel nazýva ruskou “tieňovou flotilou”, je pokusom prekonať nové medzinárodné obmedzenia pre ropu v krajine. Patrí medzi ne zákaz EÚ na dovoz ropy z mora, ktorý nadobudne platnosť v pondelok. A nový globálny cenový strop na úrovni 60 USD za barel. Ten blok podporil v piatok a ktorý je súčasťou širšej iniciatívy skupiny G7.
Obchodníci tvrdia, že tieňová flotila zníži vplyv týchto opatrení, ale nedokáže ho odstrániť.
Očakáva sa, že trestné opatrenia EÚ a G7 odrežú Moskvu od veľkej časti svetovej flotily tankerov. Pretože poisťovne, ako napríklad Lloyd’s of London, nebudú môcť kryť lode prevážajúce ruskú ropu, pokiaľ sa nepredajú v rámci systému cenových stropov.
Rusko má jasné pravidlá
Rusko však už dávno vyhlásilo, že nebude obchodovať so žiadnou krajinou, ktorá bude tento strop presadzovať, čo znamená, že môže odmietnuť dodávať ropu za podmienok stanovených Západom.
Namiesto toho chce využiť svoju novú flotilu na to, aby sa pokúsilo zásobovať krajiny ako India, Čína a Turecko, ktoré sa stali väčšími odberateľmi jeho ropy, keďže Európa obmedzila dodávky.
Prevažne anonymné nákupy tankerov možno sledovať podľa veľkého nárastu počtu nemenovaných alebo nových kupujúcich, ktorí sa objavujú v registroch. Tieto plavidlá majú vo všeobecnosti 12 až 15 rokov a očakáva sa, že v najbližších rokoch budú zošrotované, uviedol Anoop Singh, vedúci výskumu tankerov v spoločnosti Braemar.
“Ide o kupcov, ktorých ako dlhoroční makléri nepoznáme,” povedal Singh. “Sme presvedčení, že väčšina týchto plavidiel je určená pre Rusko.”
Pozadie
V roku 2022 prevádzkovatelia spojení s Ruskom pravdepodobne nakúpili až 29 supertankerov – známych ako VLCC. Ide o veľmi veľké lode na prepravu ropy – z ktorých každý dokáže prepraviť viac ako 2 milióny barelov. Uviedla to spoločnosť Braemar minulý mesiac v prezentácii Medzinárodnej energetickej agentúry. Krajina pravdepodobne pridala aj 31 tankerov veľkosti Suezmax, z ktorých každý môže prepraviť približne 1 mil. barelov, a 49 tankerov typu Aframax, z ktorých každý môže prepraviť približne 700 000 barelov, dodala.
Andrej Kostin, šéf ruskej štátnej banky VTB, v októbri zrejme potvrdil túto snahu. Povedal, že krajina potrebuje vynaložiť “najmenej 1 bilión rupií (16,2 mld. USD)” na “rozšírenie tankerovej flotily”. Ruský podpredseda vlády Alexander Novak v marci povedal, že krajina vybuduje svoje “dodávateľské reťazce” v oblasti ropy. Kremeľ v piatok nereagoval na žiadosť o komentár k nákupu tankerov.
“Počet plavidiel, ktoré bude Rusko potrebovať na presun všetkej svojej ropy, je priam do očí bijúci,” povedal Craig Kennedy, expert na ruskú ropu z Harvardského centra Davis, ktorý sledoval budovanie ruských plavidiel. “V posledných mesiacoch sme boli svedkami pomerne veľkého počtu predajov nemenovaným kupujúcim a niekoľko týždňov po predaji sa mnohé z týchto tankerov objavia v Rusku, aby prevzali svoj prvý náklad ropy.”
Kennedy spochybnil, že by Moskva využila lode VLCC. Sú príliš veľké na to, aby sa nakladali v ruských prístavoch, aj keď niektoré z nich mohli použiť na presun z lode na loď. Dodal, že nie všetky plavidlá, ktoré nakúpili anonymní alebo neznámi kupujúci, môžu prejsť výlučne do ruských služieb.
Problémy?
Očakáva sa, že Rusko bude stále čeliť nedostatku tankerov. V prvých mesiacoch roku 2023 by mohlo mať problémy s udržaním úrovne vývozu, čo by podľa analytikov zvýšilo ceny.
Nedostatok by sa mohol zvýšiť, keď sa zákaz EÚ vo februári rozšíri aj na ruské rafinované palivá, povedal Kennedy. Rusko bude potrebovať prístup k ešte väčšiemu počtu tankerov ako zvyčajne, pretože dĺžka každej cesty bude dlhšia; ropa, ktorá by sa predtým predávala v rámci Európy, sa bude posielať novým odberateľom v Ázii.
Spoločnosť Braemar očakáva, že ruský výpadok bude predstavovať 700 000 až 1,5 milióna barelov denne. Spoločnosť Rystad odhaduje, že Rusku bude chýbať 60 až 70 tankerov. Očakáva, že vývoz po mori klesne približne o 200 000 barelov denne.
Celkový objem ruskej ropy, o ktorý trh príde, môže nakoniec dosiahnuť 600 000 b/d. Ak Moskva podnikne odvetné kroky a obmedzí dodávky ropy cez ropovody do Európy, na ktoré sa sankcie nevzťahujú, skôr ako bude mať dostatok tankerov na ich presmerovanie, uviedla spoločnosť Rystad.
“Rusko potrebuje viac ako 240 tankerov, aby udržalo svoj súčasný vývoz,” povedal Viktor Kurilov, analytik spoločnosti Rystad.
Kennedy z Harvard Davis Centre dodal: “Môžete vymýšľať rôzne šikovné schémy, ale ropy, ktorú treba prepraviť, je jednoducho toľko – vždy budú mať problém fungovať v takom rozsahu, aby udržali ruský vývoz v celku, ak nebude existovať cenový strop predaja.”