Petrohrad 11. apríla 2016 (HSP/Foto:TASR/AP)
Rusko a Irán vedú rokovania o stavbe kanálu pre lode z Kaspického mora do Perzského zálivu, vyhlásil iránsky veľvyslanec v Rusku Mehdi Sanai pred študentmi Štátnej univerzity v Petrohrade
“Áno, táto otázka je prerokovaná,” uviedol veľvyslanec ešte vo štvrtok, neprezradil však podrobnosti, ako píše agentúra TASS. Podľa ruského ministra zahraničných vecí Sergeja Lavrova, štáty Rusko, Azerbajdžan a Irán súhlasili, aby sa urýchlili rokovania o stavbe severojužného dopravného koridoru, ktorého časť pôjde pozdĺž západného pobrežia Kaspického mora z Ruska do Iránu cez Azerbajdžan.
Vzdialenosť je najmenej 1000 kilometrov a o projekte sa prvýkrát začalo hovoriť v roku 2012, kedy sa náklady odhadli na 7 miliárd dolárov (táto suma by sa iste v súčasnosti zvýšila). Očakáva sa, že nová dopravná trasa by významne znížila súčasný 40-dňový prepravný čas tovaru z indického Bombaja do Strednej Ázie a Ruska na dobu 14 dní. Navyše by obchádzala turecké úžiny Bospor a Dardanely, čo oceňuje hlavne Rusko. Odľahčil by sa aj už dosť preťažený Suezský prieplav.
Existuje však aj niekoľko kľúčových technických problémov vrátane hrubých terénnych podmienok prechodu cez horské územie na severe Iránu či cez centrálne púšte. Ďalší problém je výška hladiny. “Z technického hľadiska existujúce kanály Suez a Nový Suez sú vhodnejšie pre lode, pretože Stredozemné a Červené more majú rovnakú výšku hladiny. V prípade kaspicko-perzského kanálu sa Kaspické more nachádza asi 27-29 metrov pod úrovňou mora, čo by si vyžadovalo inštaláciu celého systému hydraulických zámkov na kontrolu hladiny vody a na predchádzanie povodniam,” vysvetľuje pre ruský denník Vzgľad viceprezident ruského Zväzu inžinierov Ivan Andrievskij.