Gdyňa 17. januára 2019 (HSP/Sputnik/Foto:Sputnik-Konstantin Chalabov)
Nový poľský ostrov sa môže objaviť už za dva roky. Námorná správa v Gdyni oznámila výberové konanie na stavebné práce na prekladisku vo Viselskej kose (poľské meno Mierzeja Wiślana)
Poľsko nedávno zverejnilo informáciu o tom, že vytvorí umelý ostrov v Kaliningradskom zálive pre zaistenie bezpečnosti v oblasti. Podľa zdrojov nebude objekt postavený na turistické účely. Výstavba by mala stáť 880 miliónov PLN.
Zatiaľ tu žiadny kanál nie je. Projekt jeho výstavby vznikol za účelom vytvorenia otvoreného prístupu Poľska k moru. V súčasnosti vedie jediná lodná linka medzi poľskými prístavmi a Baltským morom cez ruské teritoriálne vody v oblasti Kaliningradu. Podľa predbežných rozhodnutí bude dĺžka kanála cez Viselskú kosu 1,3 km a hĺbka 5 metrov, čo umožní menším námorným plavidlám vstup do prístavu Elblag.
Výstavba kanála a ostrova vyvoláva spory medzi ochrancami životného prostredia, ktorí sa obávajú ničivých následkov spojenia vôd z jednotlivých vodných útvarov a negatívneho vplyvu na miestnu flóru a faunu.
Nový ostrov nebude prvým umelým ostrovom v Poľsku. V Gdanskom zálive sa nachádza objekt Formosa, ktorý bol postavený Nemcami počas 2. svetovej vojny, je určený na montáž a testovanie torpéd. Je považovaný za umelý ostrov. V ruských vodách Kaliningradského zálivu je ešte ostrov Nasypnoj, postavený tiež Nemcami v 30. rokoch minulého storočia. Nový poľský ostrov bude však viac než stokrát väčší.
Oficiálny predstaviteľ vlády Kaliningradu Dmitrij Lyskovo uviedol, že zámery Poľska sa skôr podobajú na PR. Podľa jeho názoru poľské orgány plánujú likvidovať odpad z výroby počas výstavby kanála tak, aby nedošlo k odvážaniu pôdy na skládku. To je spôsob, ako ušetriť. Zároveň ale upozornil na skutočnosť, že Európska komisia zatiaľ neschválila výstavbu kanála.
Profesor MGIMO, politický analytik Nikolai Topornin, v rozhovore pre Sputnik poznamenal, že ostrov môže byť použitý ako argument na politickej scéne.
“Informácie o stavbe ostrova možno považovať za spôsob, ako spoznať reakciu verejnosti. Otázka umelých ostrovov nie je doteraz vyriešená medzinárodným právom, rozhodnutie môže byť spojené so zmenou územných a ekonomických hraníc. Toto si vyžaduje dohodu medzi susednými štátmi, v tomto prípade s Ruskom,” uviedol expert.
Nemožno však vylúčiť verziu, že ostrov a kanál cez Viselskú kosu sa môžu stať súčasťou vojenskej infraštruktúry NATO. Ústredie divízie severovýchodnej aliancie sa nachádza v meste Elblag, rovnako ako ústredie jednej zo štyroch poľských divízií pozemných síl. Varšava hovorí, že vybudovaním kanála chce uľahčiť prístup lodí k Elblagu. Ale pokiaľ ide o dodávku reálneho tovaru, je to najviac prospešné pre rozvoj vojenskej infraštruktúry. Preto môže byť tento projekt vytvorený ako alternatívny spôsob zásobovania americkej základne, a nie ako riešenie ekonomických problémov.