Bratislava 26. novembra (TASR) – Žiadosť o vydanie občianskeho preukazu si nebudú môcť podať záujemcovia v piatok 29. novembra. Kto sa chystá na oddelenia dokladov odborov poriadkovej polície na okresných riaditeľstvách, aby si vybavil nový občiansky preukaz, môže tak urobiť až v pondelok 2. decembra. "Oddelenia dokladov už budú prijímať žiadosti o vydanie občianskych preukazov s kontaktným elektronickým čipom, takzvanú elektronickú identifikačnú kartu. Jej vydávanie je súčasťou procesu elektronizácie verejnej správy, v rámci ktorého budú občanom postupne sprístupnené elektronické služby verejnej správy prostredníctvom internetu. Spracovanie žiadostí o vydanie ostatných dokladov bude, samozrejme, možné aj v piatok," uviedla Denisa Baloghová z Prezídia Policajného zboru.
Elektronická identifikačná karta je vybavená elektronickým kontaktným čipom, na ktorom budú uložené identifikačné údaje občana, akými sú napríklad meno, priezvisko, adresa bydliska, dátum narodenia občana a aj údaje o platnosti dokladu. Naďalej bude slúžiť na preukazovanie totožnosti pri osobnom styku s úradmi a inštitúciami, navyše však so zabudovaným čipom poskytne aj možnosť preukazovania totožnosti v elektronickom prostredí. Funkcia preukazovania totožnosti držiteľa je základná a nevyhnutná pri používaní elektronických služieb prostredníctvom internetu, či už vo verejnom alebo v súkromnom sektore.
"Občan má vždy možnosť slobodne sa rozhodnúť, či bude využívať občiansky preukaz len na preukázanie totožnosti, tak ako doteraz, alebo požiada aj o aktiváciu občianskeho preukazu na využívanie elektronických služieb verejnej správy a zaručeného elektronického podpisu (ZEP). V súčasnosti možno ZEP využiť pri elektronickej komunikácii cez Ústredný portál verejnej správy (www.slovensko.sk) s obchodným či živnostenským registrom, katastrom nehnuteľností, s notármi, exekútormi a pod. Takisto pri priamej komunikácii s daňovou a colnou sekciou Finančného riaditeľstva SR, so súdmi či Štatistickým úradom," doplnila Baloghová.