Bratislava 24. septembra 2021 (SITA/HSP/Foto:TASR-Roman Hanc)
Pokračujúca pandémia COVID-19 a súvisiace opatrenia sťažujú adaptáciu prvákov na vysokých školách a vytvárajú riziko, že títo študenti zo školy odídu. Z prieskumu Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (SAAVŠ) Akademická štvrťhodinka pritom vyplýva, že väčšina prvákov na vysokých školách potrebuje podporu pri adaptácii. SAAVŠ v tlačovej správe upozornila, že vzniknutá situácia znižuje možnosť tvorby vzťahov medzi študentmi
V prieskume 44 percent minuloročných prvákov uviedlo, že trávia čas so spolužiakmi mimo vyučovania. Zaostávajú tak významne za spolužiakmi z vyšších ročníkov, z ktorých až 60 percent spolu trávilo čas mimo vyučovania. Táto pomoc však je systematicky poskytovaná len časti z nich. Podľa agentúry s tým môže súvisieť aj skutočnosť, že až takmer tretina prvákov nedokončí ani prvý rok štúdia. Do prieskumu SAAVŠ, ktorý sa konal od 30. apríla do 31. mája 2021, sa zapojilo takmer 20-tisíc študentov. Zo zapojených vysokoškolákov bolo 4 998 prvákov, ktorí v akademickom roku 2020/2021 začali svoje štúdium na prvom bakalárskom stupni alebo spojenom štúdiu.
SAAVŠ konštatovala, že pre študentov, ktorí začínajú študovať na vysokej škole, je toto štúdium veľkou životnou zmenou.
„Na nižších stupňoch sú študenti zvyknutí na predpísané učivo a priebežné skúšanie. Na vysokej škole sa od nich očakáva väčšia samostatnosť tak pri samotnom štúdiu, ako aj pri jeho organizovaní (napríklad výber predmetov, zostavenie rozvrhu, získanie ubytovania či finančnej podpory alebo podpory pre študentov so špecifickými potrebami),“ uviedla koordinátorka analytického tímu SAAVŠ Renáta Hall.
Reklama
Dáta Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu v uplynulých rokoch ukazujú, že približne tretina prvákov bakalárskeho stupňa a spojeného štúdia školu predčasne opustila. Dôvodom bolo vlastné rozhodnutie ale aj nedostatočný prospech. Zároveň analýza To dá rozum zistila, že na rozdiel od zahraničia sa veľká časť z nich do školy už nevráti.
V úspešnejšom zvládaní prechodu na vysokú školu by podľa SAAVŠ mohla pomôcť systémová podpora zo strany školy. Z prieskumu Akademická štvrťhodinka vyplýva, že podporu nepotrebuje 17 percent študentov. Zároveň tí, ktorí o podporu mali záujem, sa s ňou stretli skôr na úrovni jednotlivcov. Tri štvrtine (75 percent) prvákov pomohli s adaptáciou spolužiaci či kamaráti a takmer každému tretiemu prvákovi pomohol individuálny prístup vyučujúcich. SAVVŠ zhodnotila, že so systémovou podporou sa stretla malá časť respondentov. Išlo napríklad o pomoc študijného oddelenia (18 percent), úvodný orientačný týždeň (15 percent) a pomoc mentora z radov učiteľov (päť percent) či študijného poradcu (tri percentá).
„Systematická podpora začínajúcim študentom, obzvlášť študentom so špecifickými potrebami, zo strany vysokej školy je súčasťou nových akreditačných štandardov. Jednoducho po novom vyžadujeme, aby sa vysoké školy systematicky starali o svojich študentov. A budeme sa na to pýtať pri akreditácii ich vnútorného systému kvality,“ podotkol predseda výkonnej rady SAAVŠ Robert Redhammer.
Dodal však, že kvalitná podpora študentov nie je zadarmo a je potrebné, aby štát na ňu poskytol dostatočné zdroje, napríklad zo štrukturálnych fondov. Školy by sa podľa prieskumu mohli zlepšiť v dopĺňaní vedomostí, ktoré prváci na strednej škole nezískali, ale na vysokej škole im chýbajú. Každý piaty prvák (23 percent) mal totiž pocit, že mu škola nepomohla doplniť si chýbajúce vedomosti zo strednej školy. Ďalším problémom je, že približne tretina prvákov (35 percent) má na škole osobu, ktorá im pomáha v napredovaní v štúdiu v zmysle výberu predmetov či radou, ako získať chýbajúce kredity a ako si doplniť potrebné vedomosti. Podľa analytika SAAVŠ Petra Maňa môžu obe tieto skutočnosti študentom sťažiť dosiahnutie potrebného prospechu na zvládnutie prvého roka.