Vozidlá, ktoré neprešli kontrolou, ohrozujú bezpečnosť na cestách. Ešte väčším rizikom môže byť chystaná liberalizácia siete staníc STK. Štatistiky ministerstva dopravy dokladujú, že platnú technickú kontrolu v súčasnosti nemá 130.000 áut. “Hovoríme o 10 % z celkovej kapacity kontrol staníc v rámci siete STK, ktorú v súčasnosti na Slovensku máme. Vyťaženosť staníc bola podľa posledných údajov z roku 2016 na úrovni len 49 %,” spresňuje podpredseda Národnej asociácie STK (NA STK) Peter Panis.
Dôvodov, pre ktoré sa motoristi napriek hrozbe pokút vyhýbajú kontrole svojich automobilov, môže byť viacero. Vozidlo mohlo byť odstavené v autoservise napríklad po nehode, a tak sa nemôže včas dostaviť do stanice STK. Rovnako môže ísť o už neexistujúce vozidlo, ktoré nie je vyradené z evidencie vozidiel. Početnú skupinu tvoria taktiež majitelia automobilov, ktorí na kontrolu zabudnú, alebo ju nestíhajú.
Národná asociácia STK hodnotí pozitívne aktuálny trend, ktorý nastolilo ministerstvo dopravy – znižovanie výšky sankcií za chýbajúcu platnú technickú či emisnú kontrolu. Štát zároveň ešte v roku 2016 spustil takzvaný Jednotný informačný systém v cestnej doprave, ktorý má upozorniť motoristov na blížiaci sa termín, kedy končí platnosť niektorej z kontrol automobilu. “Nevýhodou je nutnosť registrácie, bez ktorej vám žiadna notifikácia nepríde. Službu odporúčame využiť hlavne zábudlivcom, aby sa vyhli následným pokutám a mysleli na návštevu stanice technickej kontroly vopred,” zdôrazňuje Panis.