Wolfsburg 15. júla 2015 (HSP/
Volkswagen vystavil model Passat vysokému napätiu! Automobilka z Wolfsburgu vyhlásila vojnu vysokej spotrebe a do zbrane povolala elektriku – nový Passat GTE je vybavený benzínovým motorom, ktorému pomáha elektromotor.
Správne, už aj Passatu bijú dve srdcia. Pohľad pod kapotu to vysvetľuje lepšie – na ľavej strane mu kraľuje tradičný zážihový motor, pravá strana obsahuje „elektrické oddelenie“ s elektromotorom a systémom nabíjania. Celok je spojený so šesťstupňovou automatickou dvojspojkovou DSG prevodovkou. Nádrž sa nachádza pod podlahou batožinového priestoru, ťažké lítium-iónové batérie si našli miesto v podlahe vozidla, prakticky pod zadným sedadlom.
Dôležité: GTE môže byť buď čisto elektrický alebo hybridný – teda v kombinácii oboch pohonov. V stredovej konzole sa nachádza prepínač, ktorým si vyberáte jednotlivý režim jazdy.
Benzínová časť pohonu, teda známy zážihový turbo-motor 1,4 TSI, ponúka 156 koní a elektromotor pridáva ďalších 118 konských síl. Teda systém má dokopy 218 koní. Nie, neklamú vás oči a naše matematické schopnosti sú úplne v poriadku – výsledný výkon pri hybridných pohonoch sa nevypočítava ako tradičný súčet výkonov oboch agregátov. Passat GTE ponúka až 400 Nm krútiaceho momentu, na ktorom sa podieľa najmä prepĺňanie malého agregátu a elektromotor.
Ak je batéria nabitá, GTE funguje v plne elektrickom režime. Volkswagen tvrdí, že Passat GTE na tento „zelený“ pohon dokáže prejsť 50 km. V teste nemeckého Autobildu sa však ukázala realita: podľa nemeckých redaktorov sa batéria vyprázdnila už po 33 kilometroch. Samozrejme, veľmi dôležitý je štýl jazdy, no rozdiel 17 kilometrov oproti tvrdeniam Volkswagenu je značný. Po vybití batérií sa nakopol malý chrapľavý turbobenzín. Je to ako na večierku krátko pred polnocou, kde sa namiesto piva podáva len vlažný Radler. Dá sa cez to preniesť, aj keď to v skutočnosti nie je celkom v poriadku. To isté sa stane, ak potrebujete okamžitý výkon – pri takzvanom kick-downe.
Vzdialenosť 33 kilometrov je relatívna. Samozrejme, je to žalostne málo, ak si plánujete rodinný víkendový výlet. Predpokladajme však, že denne dochádzate do práce približne 30 alebo 40 km a máte možnosť „natankovať“ elektriku na parkovisku (doba nabíjania: trochu viac ako štyri hodiny pomocou bežnej zásuvky, dve a pol hodiny na špeciálnej nabíjacej stanici). Potom ste absolútne nezávislí na čerpacích staniciach a ropných magnátoch. Robí vám to radosť, šetríte, chránite životné prostredie. Pre porovnávanie uvádzame, že revolučná plne elektrická Tesla Model S 85 kWh dokáže na jedno nabitie prejsť údajne až 426 kilometrov (používatelia pritom nemajú problém dosiahnuť túto hodnotu). Samozrejme, Tesla neponúka poistku v podobe spaľovacieho motora, na rozdiel od modelu Passat. Avšak sľúbená spotreba 1,6 l je skôr utópiou: môže k nej dôjsť len v prípade, že batéria je plná a sú zaistené dokonalé podmienky na vzdialenosti 100 km. Takže sedem litrov – pri jazde dovolenku – pre benzínový motor platí.
Za zmienku stojí aj cena – za hybridný sedan Passat GTE zaplatíte najmenej 44.250 eur a za kombi verziu Variant o tisícku viac.