Bratislava 5. decembra (TASR/HSP/Foto:TASR)
Učiteľ by mal byť kľúčovým hráčom, garantom kvalitného vzdelávania
Namiesto diskusie o zvyšovaní platov je potrebné pripraviť dlhodobú stratégiu s cieľom, aby bolo v roku 2020 povolanie učiteľa atraktívne a najschopnejší ľudia sa mohli stať a ostať učiteľmi. To je základná myšlienka iniciatívy Učiteľ 2020, s ktorou sa obracajú osobnosti zo škôl i verejne známi ľudia na ministra školstva Dušana Čaploviča a šéfa školských odborov Pavla Ondeka.
“Hlavným cieľom iniciatívy Učiteľ 2020 je, aby mali naše deti kvalitných a motivovaných učiteľov,” upozornil riaditeľ Gymnázia L. Sáru a jeden zo signatárov iniciatívy Pavel Sadloň. Dodal, že učiteľ by mal byť kľúčovým hráčom, ktorého bude každý z nás vnímať ako osobnosť a záruku kvalitného vzdelávania.
Prezidentka Asociácie projektu Infovek Beáta Brestenská upozornila na to, že kvalitní učitelia odchádzajú do zahraničia. “Veríme, že táto vláda, politická konštelácia, pochopí, že je dôležité nastaviť strednodobý plán pre zlepšenie pomerov v školstve a motivačné nástroje na to, aby kvalitný a pre prácu v školstve motivovaný učiteľ ostával na Slovensku.”
12 % študentov by chceli byť učiteľmi, ak by…
Signatári iniciatívy Učiteľ 2020 formulujú tri základné požiadavky. Prvou je zabezpečiť to, aby aj vynikajúci študenti mali motiváciu študovať učiteľstvo. “Až 12 percent študentov by sa dnes chcelo stať učiteľmi, avšak pre nízke finančné ohodnotenie si vyberajú štúdium iného smeru,” uviedol Stanislav Boledovič, jeden zo signatárov iniciatívy a autor štúdie Slovenské školstvo očami rodičov, študentov, voličov, učiteľov. Iniciatíva preto žiada zrealizovať štúdiu potreby učiteľov na Slovensku do roku 2020 a vytvoriť motivačné štipendiá pre najlepších študentov prichádzajúcich študovať učiteľstvo.
Autori iniciatívy sa venujú aj platovým podmienkam učiteľov. Podľa analytičky Inštitútu hospodárskej politiky (IHP) Lucie Kleštincovej v súčasnosti diskutovaných desať percent navýšenia učiteľských platov nič nerieši. Podľa nej je dôležité, aby bol garantovaný pravidelný nárast financií do školstva a na platy učiteľov. “Aby zo súčasného učiteľského platu, ktorý dosahuje len 45 percent platu iných vysokoškolských vzdelaných ľudí, sa tento plat do roku 2020 dostal na úroveň aspoň 70 percent, čo by v dnešných číslach znamenalo približne 1200 eur,” uviedla Kleštincová s tým, že v krajinách OECD je plat učiteľov na úrovni 70-90 percent priemeru vysokoškolského platu. Signatári iniciatívy v tejto súvislosti takisto pripomínajú prieskum, v ktorom sa až 58 percent mladých učiteľov do 30 rokov vyjadrilo, že odídu zo školstva, ak sa výrazne nezvýšia platy.
Peniaze usporené optimalizáciou nech ostanú v školstve
Ďalšie financie by podľa iniciatívy mala priniesť školám optimalizácia súčasnej siete škôl smerom k priemeru OECD. Zavedením minimálnych veľkostí tried v jednotlivých typoch škôl by bolo možné optimalizovať počet škôl a tried a získať financie na zaplatenie učiteľa. Iniciatíva však žiada, aby takto usporené prostriedky sa investovali výlučne do vyšších platov a odmien pre učiteľov.
Signatári iniciatívy ďalej navrhujú, aby sa podpísalo Memorandum o spoločnej vízii zatraktívniť učiteľské povolanie. Do konca roku 2012 navrhujú vytvoriť odborné pracovné skupiny ku každému bodu memoranda a do apríla 2013 vypracovať v každej oblasti konkrétne návrhy.