Bratislava 7. decembra (TASR) – Európska komisia (EK) akceptovala postup Slovenska pri skúmaní vplyvov výstavby úseku diaľnice D1 Turany – Hubová na životné prostredie. Generálne riaditeľstvo pre životné prostredie EK odsúhlasilo finálnu správu nezávislého experta Petra Rotha. Tá konštatovala, že výstavba úseku medzi Martinom a Ružomberkom nebude mať významný negatívny vplyv na integritu území Natura 2000 a stavba môže byť financovaná z eurofondov.
Včerajšie rokovania boli poslednou fázou rokovaní s EK v súvislosti s územiami Natura 2000. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť teraz rozpracujú navrhnuté zmierňujúce opatrenia, pričom všetky zmeny projektu od roku 2002 prejdú procesom posúdenia vplyvu na životné prostredie (EIA) a tiež územným a stavebným konaním. Verejnosť bude zapojená do hodnotiacich procesov rovnako, ako boli pripomienky verejnosti zapracované do hodnotiacej správy doktora Rotha.
„Je to dobrá správa pre celé Slovensko. Vysporiadali sme sa so základnou požiadavkou Bruselu na nezávislé a transparentné hodnotenie vplyvu výstavby tohto úseku diaľnice, ktorá vzišla z rokovaní s eurokomisárom Janezom Potočnikom v januári tohto roku. Európska komisia ocenila progres, ktorý Slovensko dosiahlo v posledných mesiacoch, čaká nás však ešte veľa práce, aby sme mohli v polovici roka 2015 začať stavať. Toto rozhodnutie je významným predpokladom na to, aby som svojmu nástupcovi na konci môjho funkčného obdobia odovzdával všetky úseky diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami buď hotové, alebo reálne rozostavané,“ uviedol minister dopravy Ján Počiatek.
Národná diaľničná spoločnosť začne s environmentálnym monitoringom územia, na ktorom sa bude stavať diaľničný úsek, už v budúcom roku preto, aby funkčnosť niektorých kľúčových opatrení mohla byť porovnávaná s referenčným stavom pred začatím stavebných prác. Počas výstavby bude na stavbu dohliadať aj environmentálny stavebný dozor s certifikátom na dozorovanie ekologicky citlivého územia pri výstavbe diaľnice. Jeho správy budú priebežne zverejňované.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.
Prioritné osi OPD:
PO1 – Železničná infraštruktúra PO2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3-Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 – Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov PO5- Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6- Železničná verejná osobná doprava PO7- Technická pomoc.
Informáciu TASR poskytol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
UPOZORNENIE:
TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.