REKONŠTRUKCIA TRAKČNÉHO VEDENIA – BRATISLAVA HLAVNÁ STANICA – pokračuje ďalšími etapami
Bratislava 27. septembra (TASR) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) oznamujú cestujúcej verejnosti, že v dôsledku komplexnej rekonštrukcie trakčného vedenia v železničnej stanici Bratislava hlavná stanica dôjde k obmedzeniu osobnej, ako aj nákladnej železničnej dopravy v hlavnom meste. Začiatok výlukových prác je naplánovaný na 28. mája 2012 (pondelok) od 8.00 h a práce budú trvať etapovite nasledujúcich 6 mesiacov.
O každej zmene budeme cestujúcu verejnosť informovať vždy vopred. Počas jednotlivých etáp výstavby dôjde k odrieknutiu, resp. meškaniu niektorých vlakov, odporúčame preto cestujúcim, aby pozorne sledovali zmeny v doprave počas konania výluk a informovali sa o aktuálnej situácii. Všetky potrebné informácie môžete nájsť na web stránke www.zsr.sk, na informačných výveskách alebo v kontaktnom centre Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. Prosíme cestujúcu verejnosť o pochopenie a trpezlivosť.
Aktuálne od 1. októbra 2012 začínajú ďalšie etapy rekonštrukcie a budú pokračovať v priebehu celého mesiac október nasledovne:
01., 02. 10. 2012:
– vlak Os 4650 na trati Bratislava Vajnory – Bratislava hl. st. bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 1. Nsl. 4674 na trati Bratislava Vajnory – Bratislava predmestie – Bratislava Nové Mesto (v žst. BA Nové Mesto vlak ukončí jazdu)
– vlak Os 4653 na trati Bratislava hl. st. – Bratislava Vajnory bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 1. nsl 4671 na trati Bratislava Nové Mesto – Bratislava predmestie – Bratislava Vajnory, zo žst. Bratislava Nové Mesto s odchodom 13.13 h.
09. 10. 2012: – bez vplyvu na dopravu
10. 10. 2012:
– vlak Os 4650 na trati Bratislava Vajnory – Bratislava hl. st. bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 1. Nsl. 4674 na trati Bratislava – Vajnory – Bratislava predmestie – Bratislava Nové Mesto (v žst. BA Nové Mesto vlak ukončí jazdu)
– vlak Os 4608 na trati Bratislava Vajnory – Bratislava hl. st. bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 2. nsl 4674 na trati Bratislava Vajnory – Bratislava predmestie – Bratislava Nové Mesto, (v žst. BA Nové Mesto vlak ukončí jazdu)
– vlak Os 4653 na trati Bratislava hl. st. – Bratislava Vajnory bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 1. nsl 4671 na trati Bratislava Nové Mesto – Bratislava predmestie – Bratislava – Vajnory, zo žst. Bratislava Nové Mesto s odchodom 13.13 h.
– vlak Os 4607 na trati Bratislava hl. st. – Bratislava Vajnory bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 2. nsl 4671 na trati Bratislava Nové Mesto – Bratislava predmestie – Bratislava Vajnory, zo žst. Bratislava Nové Mesto s odchodom 8.54 h.
11. 10. 2012:
– vlak Os 4650 na trati Bratislava Vajnory – Bratislava hl. st. bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 1. Nsl. 4674 na trati Bratislava Vajnory – Bratislava predmestie – Bratislava Nové Mesto (v žst. BA Nové Mesto vlak ukončí jazdu)
– vlak Os 4608 na trati Bratislava Vajnory – Bratislava hl. st. bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 2. nsl 4674 na trati Bratislava Vajnory – Bratislava predmestie – Bratislava Nové Mesto, (v žst. BA Nové Mesto vlak ukončí jazdu)
– vlak Os 4653 na trati Bratislava hl. st. – Bratislava Vajnory bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 1. nsl 4671 na trati Bratislava Nové Mesto – Bratislava predmestie – Bratislava Vajnory, zo žst. Bratislava Nové Mesto s odchodom 13.13 h.
– vlak Os 4607 na trati Bratislava hl. st. – Bratislava Vajnory bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 2. nsl 4671 na trati Bratislava Nové Mesto – Bratislava predmestie – Bratislava Vajnory, zo žst. Bratislava Nové Mesto s odchodom 8.54 h.
– vlak Os 4618 na trati Bratislava Vajnory – Bratislava hl. st. bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 3. nsl 4674 na trati Bratislava Vajnory – Bratislava predmestie – Bratislava Nové Mesto, (v žst. BA Nové Mesto vlak ukončí jazdu)
– vlak R 838 na trati Bratislava Vajnory – Bratislava hl. st. bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 4. nsl 4674 na trati Bratislava Vajnory – Bratislava predmestie – Bratislava Nové Mesto, (v žst. BA Nové Mesto vlak ukončí jazdu)
– vlak Os 4617 na trati Bratislava hl. st. – Bratislava Vajnory bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 3. nsl 4671 na trati Bratislava Nové Mesto – Bratislava predmestie – Bratislava Vajnory, zo žst. Bratislava Nové Mesto s odchodom 16.06 h.
13., 14., 15. a 16. 10. 2012:
– vlak Os 4601 na trati Bratislava hl. st. – Bratislava Vajnory bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 1. nsl 4671 na trati Bratislava Nové Mesto – Bratislava predmestie – Bratislava Vajnory, zo žst. Bratislava Nové Mesto s odchodom 4.40 h.
– vlak Os 3036 na trati Bratislava Rača – Bratislava hl. st. bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 1. nsl 3070 na trati Bratislava Rača – Bratislava predmestie – Bratislava Nové Mesto, (v žst. BA Nové Mesto vlak ukončí jazdu)
– vlak Os 3001 na trati Bratislava hl. st. – Bratislava Rača bude odrieknutý a vedený odklonom ako vlak Os 1. nsl 3071 na trati Bratislava Nové Mesto – Bratislava predmestie – Bratislava Rača, zo žst. Bratislava Nové Mesto s odchodom 4.31 h.
16. až 18. 10. a 23. až 31. 10. 2012:
– žst. Bratislava hl. st. – vlak R 801 zmeškaný cca 5 minút
Podstata rekonštrukcie:
V súvislosti s dlhodobo pretrvávajúcimi problémami s trakčným vedením (TV) a často sa opakujúcimi prevádzkovými poruchami ŽSR sa rozhodli komplexne zrekonštruovať trakčné vedenie na hlavnej železničnej stanici v Bratislave. Za posledný rok zapríčinili poruchy TV v ŽST Bratislava hlavná stanica niekoľko minútové až hodinové meškania vlakov s vplyvom nielen na vnútroštátnu dopravu, ale aj na medzinárodnú dopravu.
Vzhľadom na to, že ŽST Bratislava hlavná stanica je dôležitým železničným uzlom medzinárodných paneurópskych koridorov č. IV. z Drážďan do Istanbulu (št. hr. s ČR – Kúty – Bratislava – Štúrovo – št. hr. s HU) a č. V. z Benátok do Ľvova (Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – št. hr. s UA) a prechádzajú ňou denne medzinárodné vlaky najvyššej kategórie (IC, EC, EN, SC) smerom do Maďarska, Česka, Nemecka, Poľska a Rakúska, je potrebné čo najskôr odstrániť príčinu porúch na TV.
Príčinou porúch je zastaraný technický stav, keďže trakčné vedenie v ŽST Bratislava hlavná stanica bolo vybudované v roku 1967. V prípade vzniku závažnejších porúch by hrozilo nielen riziko komplexného ochromenia prevádzky na hlavnej stanici, ale mohlo by dôjsť aj k ohrozeniu zdravia a života osôb, ktoré by sa nachádzali na nástupišti, resp. vykonávajú dopravnú činnosť priamo v prevádzkovom priestore.
S rekonštrukciou trakčného vedenia na hlavnej stanici v Bratislave ŽSR rátali už oveľa skôr, zhruba pred 10 – 15 rokmi. Predpokladalo sa, že bude súčasťou výstavby 4. resp. 5. železničného koridoru. Štvrtý sa vôbec nezačal, piaty sa realizoval až od úseku Bratislava Rača. Tiež sa v minulosti uvažovalo, že sa vybuduje úplne nová hlavná železničná stanica, ktorá mala byť situovaná v okolí Istropolisu. Plánovanú rekonštrukciu v predchádzajúcich rokoch výrazne ovplyvnil aj nedostatok finančných prostriedkov.
Začiatok prác na rekonštrukcii trakčného vedenia je spojený s budovaním základov nových trakčných podpier. Medzitým bude vykonaná nutná úprava trakčného vedenia (demontáž systému, provizórna montáž nového systému a definitívna regulácia nového systému). Na nosné trakčné podpery sa namontujú brány a zvislé izolované konzoly (ZIK), potom sa začnú postupne podľa jednotlivých sekcií výmeny nosného lana a trolejového drôtu.
Pri rekonštrukcii budú použité najmodernejšie technológie a technické riešenia s využitím moderných materiálov a ich povrchových úprav v zmysle príslušných predpisov a noriem a v súlade so schválenou typovou zostavou trakčného vedenia. Rekonštrukcia výrazne zvýši technickú úroveň trakčného vedenia, výrazne zníži riziko nepredvídaných technických porúch, čím bude mať vplyv na zvýšenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy i komfort cestujúcej verejnosti.
Dodávateľom stavby je:
– v etape výstavby základov, trakčných podpier a brán trakčného vedenia firma ELZA, a. s., Bratislava – v časti montáž a demontáž trakčného vedenia je firma ELTRA, s. r. o., Košice.
Náklady na celú realizáciu komplexnej rekonštrukcie sú 5.973.826,67 €. Financovanie je zabezpečené z vlastných zdrojov.
Pre informáciu uvádzame prehľad porúch TV Bratislava hl. st. s významným vplyvom na GVD od roku 2011:
11. 1. 2011 – porucha TV v tuneli č. 2 v trvaní 8.38 h s vplyvom na grafikon verejnej dopravy – celkovo 28 osobných vlakov meškalo 638 min., 8 nákladných vlakov celkovo 1400 min.
11. 1. 2011 – porucha TV Bratislava Rača – Bratislava hl. st. 2. traťová koľaj v trvaní 7.18 h, meškalo 22 osobných vlakov celkovo 540 min.
25. 5. 2011 – Odbočka Močiar – Bratislava hl. st. 2. traťová koľaj – v trvaní 16.08 h, meškalo 13 osobných vlakov celkovo 91 min.
19. 7. 2011 – Bratislava hl. st. – v trvaní 8.28 h, meškalo 55 osobných vlakov celkovo 2309 min.
22. 8. 2011 – Bratislava hl. st. – v trvaní 5.34 h, meškalo 38 vlakov celkovo 1379 min.
23. 8. 2011 – Bratislava hl. st. – Rača – v trvaní 5.04 h, meškalo 8 vlakov celkovo 100 min.
12. 1. 2012 – Bratislava hl. st. – v trvaní 3.40 h, meškalo 20 vlakov celkovo 450 min.
TASR o tom informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.