Praha 19. decembra 2019 (HSP/Sputnik/Foto:Facebook)
Tlačový hovorca prezidenta Českej republiky Jiří Ovčáček nenechal bez reakcie publikáciu, venovanú Dominikovi Dukovi. Ten vyhlásil, že v spore, v ktorom neuspel na Najvyššom súde ohľadom divadelných hier, ktoré urážajú vieru kresťanov, nebude váhať obrátiť sa ani na Európsky súd pre ľudské práva
V článku, ktorý zverejnil portál Novinky.cz, sa hovorí o tom, že sudca Michal Ryška, ktorý verdikt odvolacieho senátu pripravoval, zdôraznil, že práve európsky súd necháva v otázkach náboženstva široký priestor jednotlivým štátom aj vzhľadom k rôznej religiozite.
Treba poznamenať, že ESĽP tak napr. nepostihol použitie postavy potetovaného Ježiša v reklame na oblečenie alebo článok spájajúci kresťanskú ideológiu s antisemitizmom, holokaustom a vyhladzovacím táborom v Osvienčime.
“ESĽP tam použil úplne rovnaké myšlienky ako my, teda že ak prejav mal potenciál prispievať k diskusii o otázkach verejného záujmu a ak podnecoval k náboženskej neznášanlivosti, je v demokratickej spoločnosti právne prípustný, hoci môže niekoho šokovať a urážať,“ dodal sudca.
Práve na tento význam tohto výroku upozornil Jiří Ovčáček na sociálnej sieti.
Rozruch okolo žaloby
V uvedenom článku sa hovorí o rozruchu, ktorý vyvolala žaloba kardinála. Tá sa týka divadelných hier Prekliatie a Naše násilie, vaše násilie, uvedených vlani na divadelnom festivale v Brne.
Treba poznamenať, že kardinál bolestivo reagoval na rozhodnutie Krajského súdu v Brne, u ktorého neuspel so svojím odvolaním vo veci žaloby na ochranu osobnosti.
“Išlo mi o ospravedlnenie. A rozsudok, ktorý padol, je rozsudok hodný justície bývalého socialistického tábora, nie demokratického štátu,” okomentoval potom neúspech v spore Duka.
Sudca Ryška tieto slová bez povšimnutia nenechal.
“Možno je škoda, že pán kardinál sa nezúčastnil ani jedného rokovania súdu osobne. Potom by neviedol svoju pobúrenú filipiku na základe argumentov, ktoré nezazneli,” zdôraznil sudca.
Dodal, že pri posudzovaní veci došlo k testu obmedzenia prípustnosti slobody prejavu, ktorý aplikuje aj Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP).
“Test sa skladá z troch krokov. Ak má obmedzenie slobody prejavu oporu v zákone či sleduje legitímny cieľ a, či obmedzenie slobody je nevyhnutné v demokratickej spoločnosti. Žaloba neprešla ani jedným,” podotkol Ryška.
Kardinál sa v reakcii na rozsudok posťažoval na svojom Facebooku.
“Považujem za neakceptovateľné, aby z dôvodu, že je u nás menšina veriacich kresťanov, bola možnosť urážať a hanobiť základ ich viery, pretože si to podľa súdu demokratická väčšina praje. Dostávame sa tak späť do totalitného myslenia a do doby, keď u nás kresťanov a cirkev prenasledovali a utláčali,” napísal Duka.
S týmto názorom kardinála Ryška nesúhlasil.
“To je, ale veľmi svojrázna interpretácia nášho rozhodnutia, takto obskurný argument skutočne nezaznel. Zato sme, napríklad povedali, že demokracia nie je teokracia a, že tolerancia a viera veriacich musia byť v demokratickej spoločnosti natoľko silné, aby uniesli umeleckú nadsádzku. Tým skôr to platí pre osobu verejnú, akou je aj kardinál, ktorá má z titulu svojej funkcie zaistený široký prístup do médií a verejného priestoru, kde môže viesť polemiku,” upozornil sudca.
Ako znie vysvetlenie Ryšku, v žalobe na ochranu osobnosti sa riešia súkromné záujmy žalobcov, nie ochrana verejných záujmov ako mravnosť, ochrana štátnych symbolov či náboženský zmier v spoločnosti.
“To sú legitímne záujmy, ktoré môžu slobodu prejavu obmedziť, ale nemožno ich uplatňovať takouto žalobou,“ podotkol Ryška.
Kontroverzná hra v Brne
Vlani v apríli médiá informovali o tom, že zaradenie divadelných hier Naše násilie, vaše násilie a Prekliatie škandalózne známeho chorvátskeho režiséra Olivera Frljiča do programu festivalu Divadelná svet Brno vyvolalo negatívnu reakciu u vedenia mesta a predstaviteľov niektorých hnutí.
Dôvodom sa stali epatážne scény a najmä tie, kde Ježiš znásilňuje moslimku. Hoci téma, ktorej sa provokatívne režisér dotýka, je veľmi aktuálna, až pálčivá. Ide o migračnú krízu v Európe a teroristické útoky.
Zaujímavé je, že Česká republika nie je prvou krajinou, kde táto hra naráža na negatívne ohlasy. Predtým táto inscenácia vyvolala kritiku v rakúskych médiách kvôli krutosti a absencii estetiky (v novinách Der Standard a Rakúskej agentúre tlače).
Za dnešných podmienok veľkého prílivu obyvateľstva z moslimského sveta do krajín, kde je vyznávané kresťanstvo, je divadelná hra s vyššie zmienenou scénou “na pokraji faulu“ sotva prispením k odstráneniu už tak citeľného napätia v spoločnosti.
Námestník primátora Brna Petr Hladík sa obrátil na vedenie Národného divadla Brna s prosbou zváženia možnosti zmeny predstavenie. Avšak predstavenie uviedli.