“Poznatky NKÚ svedčia o tom, že kontrola ako nástroj riadenia nie je dostatočne využívaná a nezameriava sa na podstatné riziká, ale skôr sa venuje len formálnym stránkam nakladania s finančnými prostriedkami, s majetkom a v podstatnej kontrolórskej otázke, či finančné prostriedky v tom verejnom sektore boli vynaložené hospodárne, efektívne a účinne, sa venujeme málo,” skonštatoval Mitrík.
Mnohými nedostatkami, ktoré NKÚ zistil, by sa podľa Mitríka pri fungujúcom systéme vnútornej kontroly nemuseli zaoberať. Za mimoriadne vážny problém v tejto súvislosti považuje nedostatočné využívanie potenciálu vnútorného auditu. “Práve vnútorný audit je významný nástroj riadenia, ktorý má slúžiť predovšetkým vedeniu organizácie,” povedal s tým, že audit umožňuje zamerať sa na podstatné oblasti a uistiť sa, že konkrétne verejné politiky sú vykonávané správne. “Ak by sme vnútorný audit využívali efektívnejšie, nemuseli by sme v správe o našej činnosti poukazovať na závažné nedostatky, z ktorých viaceré končia v agende orgánov činných v trestnom konaní,” zdôraznil Mitrík.
Pokiaľ je vnútorný audit využívaný, podľa Mitríka sa tak často deje pri menej podstatných veciach. “Na kontrolu cestovných účtov, možno na knihy jázd a menej dôležité veci,” uviedol. Význam auditu spočíva podľa Mitríka v tom, že šéfom inštitúcií ukáže slabé miesta, aby vedeli posúdiť, či dobre hospodária, či konajú v súlade so zákonom a či využívajú prostriedky efektívne.
NKÚ v minulom roku vykonal 332 kontrol, pri ktorých skontrolovali 331 subjektov. “Z našich kontrol vzišlo viac ako 900 odporúčaní a následne subjekty prijali viac ako 500 nápravných opatrení,” dodal Mitrík.