“Zvážime aj možnosť trestného oznámenia na neznámeho páchateľa pre podozrenie z korupcie. Ľudia v Rade ÚVO môžu zajtra (vo štvrtok) ukázať, či pracujú pre ľudí, alebo pre oligarchov,” povedal Heger.
Predsedníčka ŽSK Erika Jurinová (OĽaNO) informovala, že v Rade ÚVO sú politickí nominanti. “Máme vážne podozrenia, indície, že tento orgán bude rozhodovať výsostne politicky. Ide nám o to, aby bola za adekvátne peniaze poskytnutá dostatočne kvalitná služba,” uviedla Jurinová. Jeden z autobusových dopravcov, ktorý v súčasnosti poskytuje autobusovú dopravu v kraji, podľa nej pristupuje k verejnému obstarávaniu obštrukčne. Neskôr dodala, že spoločnosť Slovenská autobusová doprava Žilina, a. s., (SAD Žilina) nemá záujem korektne rokovať. Rada ÚVO by podľa Jurinovej mala rozhodovať o odvolaniach vo štvrtok. “Chcela by som vyjadriť veľký apel na tých, ktorí sedia v Rade ÚVO, aby rozhodovali odborne, nie na základe politických príkazov, alebo politických predpokladov. K tomu vyzývam Radu ÚVO,” povedala Jurinová. Poznamenala, že ÚVO predtým zamietol námietky autobusových dopravcov.
V tomto prípade by malo ísť o súťaž ŽSK na prímestskú autobusovú dopravu vo verejnom záujme v regiónoch Kysuce a Orava za predpokladanú cenu 42,6 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty, kde boli podané dve odvolania proti rozhodnutiam ÚVO. Na Kysuciach zabezpečuje prímestskú autobusovú dopravu SAD Žilina a na Orave Arriva Liorbus, a. s., Ružomberok. ÚVO v tomto tendri rozhodol o námietkach troch navrhovateľov proti podmienkam verejného obstarávania. V prípade dvoch navrhovateľov v časti námietok zastavil konanie a zamietol časť námietok, zároveň zamietol námietky tretieho navrhovateľa. Hovorkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová pre agentúru SITA uviedla, že akékoľvek vyjadrenie poskytne až po rozhodnutí Rady ÚVO.
Heger vyhlásil, že oligarchovia môžu tunelovať rozpočet kraja pri financovaní prímestskej autobusovej dopravy. “Ak sa dodávateľ dopravy rozhodne, že uzavrie zmluvu na poradenské služby za dva milióny eur, ktorú nemá šancu využiť, tak župa to musí zaplatiť, pretože si to dá do ekonomicky oprávnených nákladov,” uviedol Heger. Župa je podľa neho vlastne zajatcom dodatkov zmlúv, ktoré boli priamo zadané v minulosti predchádzajúcim vedením nielen žilinskej, ale aj iných žúp. “Župa si nemôže nastaviť presnú sumu na kilometer na základe starých zmlúv, pretože dopravca si môže vyúčtovať ekonomicky oprávnené náklady. Výsledkom súťaže mala byť jednotková pevná suma na kilometer, čiže strop na výdavky, ktorý by zodpovedal výkonom,” upozornil Heger. Dopravcom sa to podľa neho nepáči a opäť by chceli mať priame zadanie, aby mohli zostať v režime ekonomicky oprávnených nákladov a tunelovať rozpočet podľa svojich predstáv.
ŽSK zároveň zrušil súťaž na prímestskú autobusovú dopravu v regiónoch Turiec a Horné Považie na roky 2020 a 2021 za predpokladanú cenu 51,7 mil. eur bez DPH. Zdôvodnil to tým, že v lehote na predkladanie ponúk 22. júla nedostal žiadnu ponuku. Prímestskú autobusovú dopravu v Turci a na Hornom Považí vykonáva SAD Žilina. ÚVO v súvislosti s tendrom v auguste zastavil tri konania o preskúmanie úkonov kontrolovaného (ŽSK) na základe námietok proti podmienkam verejného obstarávania. Kraj obstaráva prímestskú autobusovú dopravu aj v regióne Liptov predbežne za 16,7 mil. eur bez DPH.