Frankfurt nad Mohanom 3. júna (TASR) – Sloganom "Neckermann to dokáže" sa stal zakladateľ zásielkového obchodu Josef Neckermann v povojnovom Nemecku slávnym. V krajine si pripomenú v utorok (5.6.) 100. výročie jeho narodenia.
Vynikol tým, že lepšie ako ktokoľvek z jeho súčasníkov dokázal počas nemeckého hospodárskeho zázraku uspokojovať potreby a želania zákazníkov po celej krajine.
Začal s predajom bielizne, látok a odevov. Neskôr sortiment rozšíril o elektrické prístroje, mopedy i bravčové polovice. Zákazníci si mohli obrovský sortiment objednať z katalógov hrubých ako telefónne zoznamy. Z Frankfurtu nad Mohanom sa dopravovali tovary do najodľahlejších častí Nemeckej spolkovej republiky. Mal aj svoju poisťovňu, cestovnú kanceláriu a stavebnú firmu na rodinné domy.
V čase najväčšieho rozkvetu svojho podniku zamestnával Neckermann až 20.000 pracovníkov.
Z Neckermannovho impéria dvadsať rokov po jeho smrti (13.1.1992) zostali už len trosky. Niektoré divízie sa dostali do medzinárodných koncernov a pokiaľ si udržali samostatnosť, bojujú o prežitie.
Neckermann sa v 30. rokoch pridal k nacistom a stal sa rytierom SA. Svoje impérium začal budovať v druhej polovici 30. rokov arizovaním viacerých firiem židovských podnikateľov.
Neckermannov zásielkový obchod sa dostal do existenčných problémov v roku 1977, kedy doň vstúpil obchodný reťazec Karstadt. Ale ani neskoršie získanie konkurenčnej firmy Quelle už tento druh podnikania nedokázalo zachrániť. Z Neckermannovho impéria dnes pôsobí len jeho zásielková divízia, ktorú pred rokmi kúpila americká investičná spoločnosť Sun Capital. Teraz v nej pracuje 2500 ľudí, ale pretože ju treba radikálne ozdraviť, asi polovica z ich príde o miesto. Značkové textilné výrobky už nedokáže posielať na vlastné náklady, len na účet ich výrobcov. Viac zisku by mal ešte prinášať predaj nábytku a techniky. Firma je v takej vážnej situácii, že dokonca roka musí zatvoriť centrálny sklad.