Bratislava 29. mája (TASR) – Uplynulý rok možno z pohľadu členstva SR v EÚ označiť ako rok opatrení smerujúcich k stabilizácii eurozóny. SR na európskej úrovni jasne prezentovala svoje pozície a aktívne sa podieľala na tvorbe a prijímaní opatrení zameraných na obnovenie dôvery v euro. Vyplýva to zo správy ministerstva zahraničných vecí o členstve Slovenska v EÚ za minulý rok, ktorú na úvod desiateho rokovacieho dňa predstavil minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák (nominant Smeru-SD).
"SR pristupovala k jednotlivým výzvam a úlohám zodpovedne, vystupovala ako konštruktívny aktér a zároveň aktívne obhajovala svoje národné záujmy. Členstvo SR v eurozóne sa ukázalo ako kľúčové – SR je v najužšom integračnom jadre EÚ," tvrdí rezort zahraničných vecí. Základnými vzájomne previazanými princípmi, na ktorých vytvárala SR svoje postoje, boli podľa ministerstva zodpovednosť a solidarita.
Po prerokovaní správy sa poslanci vrátia k návrhu novely zákona týkajúcej sa významných investícií z dielne zákonodarcov Smeru-SD. Právnu normu ostro kritizuje opozície, podľa ktorej je zlá a nebezpečná. Ak zákon parlament schváli, podľa Igora Hraška (OĽaNO) bude o verejnom záujme rozhodovať vláda a nie verejnosť. "Skupinka ľudí rozhodne, čo je to verejný záujem. Mám obavy o majetok ľudí na Slovensku," skonštatoval poslanec. V mene verejného záujmu môže totiž podľa neho prísť k vyvlastňovaniu, o ktorom rozhodne vláda a nie súd.
V novele chce trojica poslancov Smeru-SD Maroš Kondrót, Michal Bagačka a František Petro zaviesť, aby sa kategória významných investícií rozšírila na všetky druhy stavieb. Za významnú investíciu sa bude považovať stavba s investičnými nákladmi najmenej 100 miliónov eur a s minimálne 300 novovytvorenými pracovnými miestami.
Poslanci chcú zároveň novelizovať aj stavebný zákon. Do praxe by sa tak mala zaviesť novinka, že pri významnej investícii už nebude potrebné záväzné stanovisko obce ako dotknutého orgánu v územnom konaní. O tom, že ide o významnú investíciu, totiž rozhoduje vláda. Podľa predkladateľov tak pôjde o rovnaký mechanizmus, ktorý sa už v súčasnosti uplatňuje pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest.