New York 5. júna 2018 (HSP/Foto: AP- Elise Amendola)
Spoločnosť Facebook dosiahla v poslednom desaťročí dohody, ktoré umožňujú ďalším najmenej 60 telekomunikačným a iným výrobcom zariadení prístup k obrovským množstvám osobných informácií používateľov, vrátane spoločnosti Apple, Amazon, BlackBerry, Microsoft a Samsung. A to predtým, ako boli aplikácie Facebook široko dostupné na smartfónoch
Noviny The New York Times uvádzajú, že tieto dohody umožnili spoločnosti Facebook rozšíriť svoj dosah a umožniť tak výrobcom zariadení ponúknuť zákazníkom obľúbené funkcie sociálnej siete, ako napríklad písanie správ či lajkovanie. Ale práve zdieľanie osobných údajov s nimi vyvoláva obavy v súvislosti s ochranou súkromia a dodržiavaním nariadenia o súhlase z roku 2011 s Federálnou obchodnou komisiou, keďže spoločnosť Facebook umožnila iným výrobcom prístup k údajom používateľov bez ich výslovného súhlasu.
Väčšina dohôd ešte vždy zostáva v platnosti, hoci ich Facebook od apríla postupne rušil po škandále s Cambridge Analytica. Niektorí partneri tak môžu okrem iného získať informácie o stave vzťahov používateľov Facebooku, o náboženstve, o politickom názore a pod. Údaje sa k nim dostali rovnakým spôsobom ako u tretích strán, dokonca aj vtedy, keď používateľ nepovolil zdieľať informácie s tretími stranami.
“Je to ako nainštalovanie zámkov vo dverách, ale zámočník dal kľúče aj všetkým svojim priateľom, aby mohli prísť a pustiť sa do vašich vecí bez toho, aby vás museli požiadať o povolenie,” prirovnal situáciu Ashkan Soltani, konzultant pre výskum a súkromie, ktorý predtým slúžil ako hlavný technológ FTC. Pritom šéf spoločnosti Facebook Mark Zuckerberg pred Kongresom zdôraznil, že “používateľ má úplnú kontrolu nad tým, kto údaje môže vidieť a ako ich zdieľať”.
Dohody vyvolali diskusiu aj na Facebooku už v roku 2012, tvrdí Sandy Parakilasová, ktorý vtedy viedla reklamu tretích strán a dodržiavanie súkromia pre platformu Facebooku. “Je šokujúce, že táto prax môže naďalej pokračovať aj o šesť rokov neskôr a zdá sa, že je v rozpore so svedectvom Facebooku v Kongrese, že všetky povolenia boli zakázané,” dodáva.
Spoločnosť Facebook priznala najprv len spoločnosť BlackBerry, ktorá mohla zdieľať ich údaje. Neskôr v rozhovoroch s novinami The New York Times priznala aj ďalších partnerov: Apple a Samsung, dvoch najväčších svetových výrobcov smartfónov, a Amazon, ktorý predáva tablety.
Hovorca spoločnosti Apple uviedol, že šlo o súkromný prístup k údajom na stránkach Facebooku na umožnenie uverejňovať fotografie do sociálnej siete bez toho, aby okrem iného otvorili aplikáciu Facebook. Od septembra však takýto prístup už nie je údajne možný. Spoločnosti Samsung a Amazon sa k záležitosti odmietli vyjadriť.
Podľa Ushera Liebermana, hovorcu spoločnosti BlackBerry, sa údaje Facebooku použili iba na to, aby svojim zákazníkom poskytla prístup k správam na Facebooku a “nezhromažďovala ani neposkytovala údaje na Facebooku”.
Spoločnosť Facebook uznala, že niektorí jej partneri uchovávali na svojich serveroch údaje používateľov vrátane údajov o priateľoch, ale riadili sa prísnymi dohodami medzi spoločnosťami.
Od roku 2007 spoločnosť založila aj súkromné dátové kanály pre výrobcov zariadení. V tom čase boli mobilné telefóny menej výkonné a pomerne málo z nich mohlo spustiť samostatné aplikácie Facebook. Postupom času sa technológie vyvíjali a používateľské údaje už bolo možné šíriť aj prostredníctvom desiatok miliónov mobilných zariadení, herných konzol, televízorov a iných systémov, ktoré sú mimo priamej kontroly spoločnosti Facebook. po škandále s Cambridge Analytica sa dohody začali postupne rušiť a do súčasnosti ich podľa viceprezidenta Facebooku Imeho Archibonga bolo zrušených asi 22.