New York 29. novembra 2022 ( TASR/HSP/Foto: TASR/AP – Mel Evans, FILE )
Na Ukrajine sa môže zopakovať palivová kríza s nedostatkom benzínu a nafty, dlhými radmi na čerpacích staniciach a rastúcimi cenami. Dôvodom je rastúci dopyt po palivách v dôsledku masového používania generátorov, ako aj problémy s ich dovozom
Prvé poplašné signály zazneli počas nedávneho výpadku elektrickej energie, keď sa najprv na čerpacích staniciach vytvorili dlhé rady a potom sa benzín na niektorých čerpacích staniciach stratil z predaja.
Aleksandr Melničuk, marketingový riaditeľ spoločnosti BRSM Nafta, vysvetlil, že dopyt po palivách sa zvýšil o 35 %, čo znamená, že je potrebné „zrýchliť“ logistiku. Na jednej z čerpacích staníc WOG na ceste z Kyjeva do Vyšgorodu nám vysvetlili, že benzín bol až do soboty 26. novembra popoludní, potom došiel a novú dodávku nestihli priviezť.
Dmytro Leushkin, majiteľ siete Prime, hovorí, že situácia s palivami sa stáva „napätou“.
Dôvodov je niekoľko.
Po prvé, v Európe sa rozvíja kríza s naftou. 5. decembra vstupuje do platnosti embargo na dodávky ruskej ropy, v očakávaní ktorého obchodníci nakupujú palivo. Na trhu je menej voľných pozemkov a konkurencia o ne sa zvýšila. V dôsledku toho sa Poľsko, odkiaľ naši dodávatelia dovážali palivo, stalo podľa Leuškina „suchým“ (t. j. nedostatkovým) a drahým.
Profilový zdroj enkorr uvádza, že dodávky nafty v Európe sú obmedzené, čo už zvýšilo náklady na logistiku a teraz sa ceny začali zvyšovať. Kvôli vysokému dopytu zo strany ukrajinských odberateľov zvyšujú obchodníci v Poľsku prémie o 30-40 dolárov za tonu. V decembri sa poistné môže zvýšiť na 160-180 dolárov.
Po druhé, dunajské prístavy „vyschli“, keďže dodávky pohonných hmôt po mori boli fakticky zastavené. Naši obchodníci jednoducho nemôžu nájsť komoditné dávky zdrojov,“ hovorí Leushkin.
Dodávky po mori však stále pokračujú, hoci ich objem je nižší, ako sa očakávalo. Nedostatok morských zdrojov môže trvať 2 až 3 mesiace,“ uviedol enkorr s odvolaním sa na obchodníka s ropou.
Po tretie, je tu vnútorný faktor. Leuškin hovorí, že logistická situácia sa skomplikovala. „Na rumunsko-bulharskom smere sa nahromadili benzínové kamióny (Bulharsko zaznamenalo mierny pokles cien nafty a všetci sa tam ponáhľali – pozn. red.), čo spôsobilo pokles ich premávky,“ tvrdí expert.
Leuškin predpovedá, že Ukrajina bude mať z uvedených dôvodov palivovú krízu.
„Nebude dostatok kamiónov s benzínom, bez mora a železnice to nezvládneme. Musíme vydržať tri týždne, potom kríza ustúpi a problém sa vráti až v marci. V decembri sa však fronty vrátia. Ak nezorganizujeme situáciu na hraniciach a hraničných priechodoch, budeme neustále žiť v neustálom chaose. Nemáme žiadne zásoby ani rezervy. Jediné, čo môžeme urobiť, je rýchlo presmerovať cisterny s benzínom z jedného smeru na druhý. Kapacita hraníc však nedokáže zvládnuť takéto ‚mraky benzínových kamiónov‘,“ hovorí odborník.
Sergej Jermakov, obchodník spoločnosti Gaztron Ukrajina, dopĺňa zoznam príčin nedostatku pohonných hmôt o výpadky dodávok energie (napríklad komplikácie na hraničných priechodoch), nedostatok vozového parku a zablokované daňové faktúry.
Leuškin hovorí o perspektíve zvýšenia cien nafty a benzínu v rozmedzí dvoch hrivien za liter – jedna hrivna na úkor obstarávacích cien a logistiky a jedna hrivna na pokrytie výdavkov čerpacích staníc na generátory, hviezdne spojenia atď.
Podľa spoločnosti A-95 ceny pohonných hmôt vo veľkoobchode aj v maloobchode už rastú. K 28. novembru tak stál benzín na čerpacích staniciach v priemere 51,27 UAH za liter, nafta stála 54,65 UAH. 23. novembra boli cenovky 50,7 UAH a 54,41 UAH.
Podľa Gennadija Rjabceva, vedúceho špeciálnych projektov v STC Psyche, je s palivom skutočne problém. V mnohých ohľadoch sú to však samotní obchodníci, ktorí sa snažia vzbudiť vzrušenie, aby zvýšili svoje zisky. Podľa odborníka už „presahujú 20 hrivien za liter“.