Bratislava 10. januára (TASR) – Výsledky Testovania 5 majú byť len jedným z kritérií na prijímanie žiakov do osemročných gymnázií, nie jediným kritériom. Tvrdí to Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR. Nastavenie prijímacích kritérií bude podľa Michala Kaliňáka, hovorcu ministra školstva, predmetom pracovných diskusií so širokou odbornou verejnosťou v najbližších dvoch rokoch.
Prijímanie na osemročné gymnáziá len na základe piatackeho testovania odmietla Slovenská komora učiteľov aj Slovenská asociácia učiteľov slovenčiny. Pedagógovia navrhujú, aby sa kritériami na prijatie žiaka stali prijímacie skúšky, respektíve Testovanie 5 zamerané na všeobecný rozhľad z rôznych vzdelávacích oblastí, nielen na slovenčinu a matematiku. Súčasťou prijímacieho konania by mali byť podľa pedagógov aj študijné výsledky z predchádzajúcich ročníkov a psychologické testy spôsobilosti na osemročný typ štúdia. List so svojimi návrhmi poslali ministerstvu školstva.
Štát chce limitovať počet prijímaných žiakov na osemročné gymnáziá. Už v tomto školskom roku malo ísť na tento typ škôl len päť percent piatakov. Opatrenie by však prinieslo problémy najmä v Bratislavskom kraji, kde je veľa týchto gymnázií. Poslanci NR SR tak opatrenie "zmrazili" na ďalšie dva roky. Za toto obdobie musí štát vymyslieť mechanizmus ako obmedziť prijímanie piatakov na osemročné gymnáziá.
Do osemročných gymnázií majú byť podľa Kaliňáka prijímaní len žiaci, ktorí majú predpoklady na úspešné zvládnutie tohto štúdia. "Súčasný stav osemročných gymnázií postupne dospel do nižšej ako očakávanej kvality. A to napríklad v súvislosti s tým, že na ne bol prijímaný väčší počet žiakov z daného populačného ročníka, než boli dlhodobé odporúčania OECD," povedal Kaliňák. Výrazný odliv dobrých žiakov tak podľa ministerstva zaznamenali aj základné školy. "To sa v konečnom dôsledku prejavilo na kvalite vzdelávacieho systému ako celku. Dokumentujú to aj v posledných rokoch preukazované výsledky externej časti maturitných skúšok žiakov v osemročných gymnáziách, ktoré nie sú významne lepšie oproti výsledkom ich rovesníkov v štvorročných gymnáziách," dodal.