SLOVENSKO (HSP/Infografika:HSP)
Vláda presadzuje pravidlá v rozpore s pravidlami EÚ
Ministerstvo financií predstavilo predbežný návrh štátneho rozpočtu na rok 2013. Nič zvláštne, ak by v tom istom čase do uhorkovej sezóny nevydali agentúry nenapadnú správu, že vláda chce zmeniť pravidlá na výber firiem budujúcich diaľnice. Vládou presadzované pravidlá sú totiž podľa odborníkov v rozpore s pravidlami EÚ a Slovenská republika by tak nemohla využívať na výstavbu ciest eurofondy, ale iba peniaze štátneho rozpočtu.
Pri zostavovaní návrhu štátneho rozpočtu s tým už vládny valec ráta. Pri pohľade na položky jednotlivých ministerstiev mrazí, že rozpočet ministerstva dopravy bol nielen navýšený, ale oproti iným rozpočtom má najnižší podiel transferových platieb (tj. miezd pre pracovníkov rezortu, platieb poistného atď.). Takmer miliardu rozpočtu „zožerú“ slovenské železnice a zvyšok predstavujú peniaze určené na výstavbu diaľnic v takej výške, že vzniká podozrenie, že by vo vyčlenených finančných prostriedkoch mohlo byť už zarátané aj všimné.
Dvaja najpopulárnejší politici na Slovensku sa tým hádam ani netaja. Tento týždeň premiér Robert Fico s Robertom Kaliňákom (obaja Smer-SD) predstavili nové pravidlá pri verejnom obstarávaní diaľničných stavieb. Podľa nich by štát napríklad rokoval s firmami jednotlivo. Z nich by vybral víťaza, ktorému by priamo nediktoval, akú konkrétnu technológiu má pri stavbe použiť a dodatky by boli zakázané. Takto by sa malo podľa vlády predísť neúmernému navyšovaniu cien dodatkami k zmluvám.
PPP sú drahšie a navyše ich platíme iba my
Mediálne zaujímavá téma „zákazu dodatkov k zmluvám“ úspešne zakryla fakt, o ktorý tu ide predovšetkým. O to, že z najväčších verejných projektov súčasnej vlády mizne verejná súťaž a verejná kontrola. Ceruzky a toaletný papiera sa musia kupovať v kontexte zákona o verejnom obstarávaní, no diaľnice za miliardy… Radšej vláda Roberta Fica oželie európske peniaze, keďže Európska únia vyžaduje tvrdé rozpočtové pravidlá, ktoré majú okrem iného aj brániť možnej korupcii. Odrazu je na stole znova téma PPP projektov, pri ktorých sa taktne zamlčuje, že sú po prvé drahšie a po druhé platené výlučne slovenskými daňovými poplatníkmi.
PPP Slovensko nepotrebuje. Jediný kraj, kde nemožno stavať diaľnice z eurofondov je bratislavský. Všade inde sa môžu európske peniaze smelo uplatniť. Administratíva Bruselu je možno zdĺhavá, ale poskytnuté eurofondy kontroluje dôsledne a na „všimné“ z európskych peňazí nenecháva politikom veľa priestoru.