Bratislava 12. decembra 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Pavol Ďurčo)
Spoločnosť MH Invest, s.r.o. a vedenie mesta Nitra sa sporia o dostavbu posledného úseku plánovanej cestnej infraštruktúry v bezprostrednej blízkosti Strategického parku Nitra. Podľa vyjadrenia firmy sa mesto bráni dostavbe “nekompetentnými vyjadreniami a zvláštnym územným plánom”
“MH Invest považuje za zlý vtip alebo absolútnu nekompetentnosť, ak sa zástupcovia vedenia mesta Nitra bránia dokončeniu posledného úseku plánovanej cestnej infraštruktúry v bezprostrednej blízkosti Strategického parku Nitra s odôvodnením, že schválené a navrhnuté dopravné riešenie v podobe výstavby nadúrovňovej križovatky a úseku na ceste I/64, v uzle I/64 a R1A, ktorý má byť vedený ako 4-pruh, je v rozpore s územným plánom mesta Nitra,” konštatuje spoločnosť v zverejnenej tlačovej správe. Ak by podľa nej Nitra postupovala v záujme svojich obyvateľov a zamestnancov Strategického parku Nitra, už viac ako tri mesiace mohlo mesto dohliadať na realizáciu cesty s kapacitou na ďalších 20 rokov, na ktorú nemusí vynaložiť jediné euro.
MH Invest tvrdí, že samotné mesto Nitra vo vyjadrení k záväznému stanovisku konštatovalo, že dopravná štúdia predložená spoločnosťou MH Invest mu preukázala potrebu riešenia štvorpruhovej komunikácie v uvedenej lokalite. Najneskôr v roku 2018 sa mal zosúladiť územný plán mesta s územným plánom Nitrianskeho samosprávneho kraja. Keďže sa tak nestalo, Nitra podľa MH Invest postupuje v rozpore so zákonom. “Tieto dva plány musia byť v súlade s právnymi predpismi a so záväznou časťou územného plánu regiónu, aby bolo možné koordinovať využívanie územia v nadväznosti na širšie územné vzťahy,” poukazuje firma. Na túto skutočnosť pritom podľa vlastných vyjadrení upozorňovala tak pôvodné ako i nové vedenie mesta.
Územný plán Nitrianskeho samosprávneho kraja pritom už v roku 2015 stanovil obciam v jeho regióne povinnosť záväzne zabezpečiť územnú rezervu v štvorpruhovej kategórii, pokiaľ takúto kategóriu preukáže dopravná štúdia. Tá to konštatovala v roku 2016. Uvedené dopravné riešenie vyplynulo z požiadavky na plnohodnotné obojstranné napojenie na mestskú časť Nitra – Zobor. Ako jediné reálne riešenie ho podľa MH Invest potvrdili odborné analýzy a proces posudzovania na životné prostredie, v rámci ktorých sa preukázalo, že akékoľvek iné riešenie by bolo z dlhodobého hľadiska neefektívne a neudržateľné z pohľadu nárastu dopravy v danom úseku.
“Mesto Nitra zablokovalo realizáciu uvedeného projektu v polovici roka vyhlásením, že si nechá do konca októbra 2019 vypracovať vlastnú dopravnú štúdiu. Podľa našich informácií výsledky takejto štúdie mesto doposiaľ nezverejnilo. V prípade, ak mesto navrhne akýkoľvek variant, jeho schválenie podlieha záväznému vyjadreniu zo strany Slovenskej správy ciest, ktorá variant (nadúrovňová križovatka + 4-pruh) vyhodnotila a podporila ako najefektívnejšie a dlhodobé dopravné riešenie,” konštatuje MH Invest.
Spoločnosť má pritom už niekoľko mesiacov projekt plne pripravený po projektovej, stavebno-technickej, ako i finančnej stránke. “Na základe doterajších vyjadrení zástupcov mesta Nitra je zjavné, že si neuvedomujú závažnosť situácie a skutočnosť, že akákoľvek zmena by si vyžiadala tiež prepracovanie celého projektu, jeho opätovné schválenie, následne aj zmenu územného plánu. Zároveň by museli byť nanovo realizované všetky stavebné a povoľovacie konania. Nie je vylúčené, že prípadné výraznejšie zmeny by si vyžiadali aj úplne nový proces posudzovania vplyvov projektu na životné prostredie. Mesto by tak opäť oddialilo dokončenie úseku o niekoľko rokov,” uzatvára firma.