Kyjev 14. apríla 2018 (HSP/Sputnik/Foto:TASR-František Iván)
Tranzitná doprava plynu z Ruska nebude pre Ukrajinu stratová v prípade dosiahnutia viac ako 23 miliard kubíkov ročne, ak budeme vychádzať z jeho ceny pre Gazprom na úrovni Severného prúdu, píše list Kommersant s odkazom na vlastné výpočty.
List pripomína, že Rusko je ochotné jednať s EÚ o pokračovaní tranzitu ruského plynu cez Ukrajinu po vypršaní lehoty zmluvy v roku 2019. Príslušnu schôdzku si dohodli 10. apríla po telefóne minister energetiky Ruska Alexandr Novak a miestopredseda Eurokomisie Maroš Ševčovič.
Dátum schôdzky nebol zatiaľ zverejnený. List píše, že sa prejednáva druhá polovica mája, možno v čase Petrohradského ekonomického fóra (24. — 26. mája).
Zatiaľ sa majú konať jednania medzi Gazpromom a Naftogazom. Schôdzka má byť podľa listu formálna, strany sa chcú obmedziť na deklaráciu postojov. Postoj Kyjeva čiastočne zverejnil ukrajinský minister energetiky Ihor Nasalik, ktorý povedal, že tranzit zostane pre Ukrajinu výhodný iba pri objeme cez 40 miliard kubíkov ročne, kdežto návrh Gazpromu na dopravu 10-15 miliard kubíkov je neprijateľný. Dodal, že pri tranzite asi 40 miliard kubíkov má ukrajinská trať „rovnaké ukazovatele ako Severný prúd”.
List píše, že Gazprom môže skutočne trvať na svojom postoji na jednaniach na základe ukazovateľov Severného prúdu ako etalónu. Pri takmer rovnakej dĺžke činí dnešná sadzba tranzitnej dopravy cez ukrajinský centrálny koridor 32,2 dolárov za tisíc kubíkov, cez Nord Stream 1 27,8 dolárov. Avšak reálna efektívna sadzba pre Nord Stream 1 činí 22 dolárov s ohľadom na to, že Gazprom dostáva ako akcionár projektu polovicu príjmov.
Prevádzkové náklady Severného prúdu činia (s ohľadom na kompresorovňu Portovaja) asi 7 dolárov na tisíc kubíkov. Je možné, že sa Ukrajina dokáže v priebehu modernizácie svojho plynárenského dopravného systému priblížiť k týmto ukazovateľom bez ohľadu na nižší tlak v systéme. Podľa odhadu Mott MacDonald majú výdaje na modernizáciu ukrajinského plynovodu za účelom tranzitu 30 miliard kubíkov ročne činiť 2,7 miliardy dolárov.
Takže šanca na kompromis existuje, tým skôr, že Gazprom bude potrebovať ukrajinský tranzit minimálne v rokoch 2020-2021, píše list. Nie je ale zatiaľ jasné, ako ďaleko sa podarí pokročiť na tohtoročných jednaniach s ohľadom na ukrajinské novembrové voľby, myslia si spolubesedníci novín.