Kuala Lumpur 11. marca (TASR/HSP/Foto:TASR)
Osud lietadla malajzijských aerolínií je stále záhadou
Vyšetrovatelia v Malajzii majú silné pochybnosti, že dopravné lietadlo s 239 ľuďmi na palube, ktoré zmizlo po štarte v piatok večer, sa stalo terčom útoku. Uviedli to americké a európske zdroje z okruhu vyšetrovania, ktoré dnes citovala tlačová agentúra Reuters.
Osud lietadla malajzijských aerolínií, ktoré sa stratilo približne po hodine letu smerom do čínskeho Pekingu, je stále záhadou. Pritom už tretí deň prebieha rozsiahle pátranie zo vzduchu aj na mori. Po Boeingu 777 sa však zatiaľ nenašla ani jediná stopa.
Malajzijský úrad, ktorý vedie miestne vyšetrovanie, ani špionážne služby v Spojených štátoch a Európe však ešte nevylúčili možnosť, že na lietadlo spoločnosti Malaysia Airlines zaútočili militanti bombou alebo že ho uniesli.
Malajzijskí predstavitelia naznačili, že útok ako príčinu zmiznutia stroja zatiaľ nepodporujú žiadne silné dôkazy a že technické problémy alebo chyba pilota mohli spôsobiť pád lietadla. Uviedli to americké zdroje.
“Nie sú žiadne dôkazy, ktoré by naznačovali teroristický čin,” povedal európsky bezpečnostný zdroj. Dodal, že takisto neexistuje ani “žiadne vysvetlenie, čo sa vlastne s lietadlom stalo, alebo kde sa teraz nachádza”.
Medzitým po stroji pátrajú desiatky lodí a lietadiel z desiatich krajín. Prehľadávajú more okolo Malajzie a južného Vietnamu.
Lietadlo bolo vybavené obslužným počítačom, ktorý je schopný “rozprávať sa” automaticky s pevninou
Interpol v nedeľu 9. marca potvrdil, že najmenej dvaja pasažieri použili kradnuté pasy. Dodal, že preveruje, či aj ďalšie osoby na palube použili falošné doklady totožnosti.
Púria Núr Mohammad Mehrdad (19) pri vstupe do lietadla predložil rakúsky cestovný pas ukradnutý v Thajsku. Podľa správ zahraničných tajných služieb nebol členom žiadnej teroristickej organizácie. Druhého z pasažierov s ukradnutým pasom sa zatiaľ nepodarilo identifikovať.
Malajzijskí vyšetrovatelia pracujú ohľadne zmiznutia lietadla so štyrmi pracovnými verziami: okrem možností únosu a sabotáže preverujú aj potenciálne psychologické a osobné problémy členov posádky alebo pasažierov.
Situácia okolo lietadla je teda stále zahalená tajomstvom. Prispieva k tomu aj fakt, že stroj po zmiznutí z dosahu radarov neuskutočnil automatický kontakt so systémom na monitorovanie letových údajov. Takýto kontakt by vyšetrovateľom pomohol určiť, čo sa stalo.
Lietadlo bolo vybavené obslužným počítačom, ktorý je schopný “rozprávať sa” automaticky s pevninou, a to prostredníctvom krátkych správ – systém je známy pod skratkou ACARS. “V čase zmiznutia lietadla nevyslal systém ACARS žiadne signály,” uviedol zdroj z okruhu vyšetrovania.
Spojené štáty preskúmali podrobne aj zábery špionážnych satelitov a hľadali dôkazy o výbuchu vo vzduchu, ale žiadne nenašli. To tiež vyvoláva čoraz väčšie pochybnosti, že išlo o útok na lietadlo.
Čína rozmiestnila 10 satelitov na pomoc pri pátraní po malajzijskom lietadle
Letenky, ktoré kúpili dvaja pasažieri na falošné pasy na let nezvestného Boeingu 777 malajzijských aerolínií, vydali thajské cestovné kancelárie pre Iránca, ktorý ich zarezervoval e-mailom. Informovali o tom dnes thajské médiá, na ktoré sa odvolala tlačová agentúra DPA.
Thajská polícia potvrdila, že obe letenky boli kúpené vo štvrtok 6. marca v dvoch cestovných kanceláriách v prímorskom letovisku Pattaya. Niekto ich vyzdvihol a zaplatil v thajských bahtoch, ako informovali miestne noviny Bangkok Post.
Obe letenky zarezervoval prostredníctvom e-mailu muž menom “Ali” z Iránu, napísal Bangkok Post a citoval pritom nemenovaného zamestnanca jednej z cestoviek.
Táto cestovná kancelária uviedla, že Ali bol pravidelným zákazníkom a pôvodne žiadal o letenky spoločnosti Etihad Airlines alebo Qatar Airways na lety do Kodane a Frankfurtu nad Mohanom. Zákazník neskôr rezerváciu zmenil na aerolínie China Southern Airlines, ktoré majú dohodu o spoločnej preprave cestujúcich s aerolíniami Malaysia Airlines, pretože sú lacnejšie.
Čína rozmiestnila desať satelitov, ktoré budú pomáhať pri obrovskom pátraní po nezvestnom dopravnom malajzijskom lietadle, informoval dnes denník čínskej ľudovej armády. Pátranie prebieha okolo Malajzie a južného Vietnamu, a to zo vzduchu aj na mori, pričom sa ho zúčastňuje desať krajín.
Satelity využijú špičkovú technológiu na snímanie záberov Zeme s vysokým rozlíšením i ďalšie technológie, ktoré pomôžu pri pátracej a záchrannej operácii. Uviedol to v článku uvedený čínsky denník, na svojej webovej stránke ho zverejnilo aj ministerstvo obrany.
Čína vyzvala Malajziu, aby urýchlila pátranie po lietadle. Približne dve tretiny z 227 cestujúcich a 12 členov posádky totiž tvorili Číňania. Podľa predpokladov sú všetci mŕtvi.
Čínske satelity pomôžu aj s pozorovaním počasia a s komunikáciou počas mohutného pátrania v oblasti, kde lietadlo zmizlo, informovala tlačová agentúra AP.
ru