Praha 7. decembra 2017 (TASR/HSP/Foto:Screenshot YouTube)
Nedávno sa objavili informácie, že americká spoločnosť CME združujúca niekoľko televízii v Európe vrátane slovenskej TV Markíza je na predaj. Súčasťou skupiny je aj česká TV NOVA, pričom veľké finančné skupiny Penta, J&T ako aj najbohatší český podnikateľ Petr Kellner majú veľký záujem ovládnuť tieto médiá napriek vysokej cene. Informuje Echo24.cz.
Americká skupina Time Warner sa po rokoch špekulácií konečne rozhodla, že predá najsledovanejšiu českou televíziu. Presnejšie povedané. nechce predať Novu samotnú, ale spolu s ňou aj celú svoju stredoeurópsku televíznu skupinu CME. V nej sú okrem Novy ešte komerčné televízie na Slovensku, v Rumunsku a Bulharsku. Cena, ktorú Warnerovci žiadajú, je veľmi vysoká. Za skupinu chcú až šestnásťnásobok EBITDA (čo je zisk pred zdanením a odpismi). V prepočte ide takmer o dve miliardy eur. Cena, za ktorú sa médiá bežne predávajú, sa pohybuje medzi šesť a osemnásobkom EBITDA. Napriek tomu je záujem medzi finančnými skupinami obrovský.
Spolu s internetovou skupinou Zoznam miliardára Iva Lukačevića je Nova jedinou mediálnou skupinou, ktorá má skutočne masový dosah, počítajúci sa v miliónoch divákov. Kombinuje v sebe schopnosť zarábať na reklame naozaj veľa peňazí s možnosťou využitia k spoločenskému a politickému vplyvu. Práve perspektíva kombinovaného finančného zisku a vplyvu priťahuje k Nove či Markíze záujemcov, ktorí sú za ňu ochotní zaplatiť veľmi vysokú cenu. Žiadny ďalší taký mediálny dom už v našich zemepisných šírkach nie je a nedá sa očakávať, že by sa v dohľadnej dobe vyskytol.
Preto sa o Novu podľa dostupných informácií uchádzajú najvplyvnejšie finančné skupiny. Pre všetky z nich dáva taká investícia ekonomický aj vplyvový zmysel. Koncern, do ktorého patrí najsledovanejšia česká televízia, má záujem kúpiť PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera. Uchádza sa o ňu tiež česko-slovenská skupina Penta v aliancii s niektorými akcionármi, ďalšej česko-slovenské skupiny J&T s čínskou investičnou skupinou CEFC. Tá sa má stať po tom, čo dostane súhlas Českej národnej banky, vlastníkom 51 percent akcií v J&T Finance Group. Tieto skupiny už v minulosti na rôznych obchodoch spolupracovali, takže do úvahy pripadá akýkoľvek spoločný postup.
Ide o naozaj veľké médiá
Celú skupinu CME so slovenskou, bulharskou a rumunskou televíziou si najskôr nikto z nich nebude chcieť nechať a budú sa ju snažiť postupne rozpredať. Američania ale predávajú celý balík – a ten by si sama J&T so svojimi čínskymi vlastníkmi z CEFC nemohla dovoliť kúpiť, pretože na slovenskom už vlastnia televíziu Joj. Keby k nej pridali Markízu, ktorá je spolu s Novou v predávanom balíku, transakciu by nepovolil slovenský úrad na ochranu hospodárskej súťaže.
Každý z finančníkov, ktorý sa o nákup amerického televízneho balíka s Novou a Markízou uchádza, má popri vplyvovej i obchodnú motiváciu. Kellnerova PPF už dnes prevádzkuje platenú televíziu O2 v prepojení so svojím mobilným operátorom rovnakého mena. Nova by sa jej hodila do rozvíjania projektu platenej televízie. Kellner sa navyše špecializuje na to, že kúpi firmy, rozdelí ich alebo nejako reštrukturalizuje a potom so slušným ziskom predá. Novu už raz vlastnil. Kúpil ju v roku 2002 a dva roky nato s vysokým ziskom predal práve súčasnému vlastníkovi CME. “Transakcie týkajúce sa TV NOVA boli pre PPF vysoko úspešným zavŕšením jej priamej investície typu private equity do tejto televíznej stanice. TV NOVA, komerčná televízna stanica vysielajúca na českom trhu, bola kúpená, reštrukturalizovaná a predaná v priebehu dvoch rokov,” pochvaľuje si PPF niekdajší obchod s Novou na svojom webe. Vtedy ju v Kellnerových farbách riadil Petr Dvořák, terajší riaditeľ Českej televízie. Teraz je v kombinácii všetkých štyroch stredoeurópskych televízii ešte väčší priestor pre kellnerovskou reštrukturalizáciu.
Pre Pentu môže byť motiváciou skôr slovenská časť balíka, televízia Markíza. Tým by výrazne posilnila svoju pozíciu dominatora na slovenskom trhu, kde vlastní najčítanejší nebulvárny denník SME, ekonomický Trend a bulvárne a spoločenské týždenníky.
Číňania z CEFC, ktorí sa čoskoro majú stať vlastníkmi v J & T Finance Group, mali o médiá záujem od chvíle, keď pred tromi rokmi zavítali do Českej republiky. Vstúpili do mediálnej skupiny Empresa Jaromíra Soukupa, do ktorej patrí napríklad časopis Týždeň alebo televízia Barrandov. Po čase sa ale so Soukupom nepohodli a Empresa opustili.