Washington 6. mája 2023 (HSP/Foto:Facebook/Marathon Petroleum Corporation)
Dopyt po nafte a jej ceny v USA sa v tomto roku znížili, pretože nákladná doprava a priemyselné aktivity sa spomalili v dôsledku vyšších úrokových sadzieb a klesajúceho dopytu spotrebiteľov po tovare, píše Tsvetana Paraskova pre Oil Price
Niektoré rafinérie už zaznamenávajú pokles dopytu po nafte spôsobený lepkavou infláciou, zatiaľ čo dopravné a logistické firmy tvrdia, že už dochádza k “recesii nákladnej dopravy” a menšie dopravné spoločnosti už končia.
Dovoz kontajnerov do USA klesol, zatiaľ čo činnosť v nákladnej doprave sa spomaľuje, pretože spotrebitelia presúvajú výdavky z nákupu tovaru počas pandémie na dovolenku a cestovanie.
Referenčný futures kontrakt na naftu dodávanú do newyorského prístavu sa tento týždeň prepadol na 15-mesačné minimum, keďže obavy z nedostatku nafty z jesene minulého roka sa teraz zmenili na obavy zo slabého dopytu po nafte v dôsledku slabnúcej ekonomiky.
Obavy z nedostatku nafty v posledných mesiacoch ustúpili napriek poklesu zásob destilátov v USA, ktoré v posledných týždňoch klesli a sú približne 11 % pod päťročným priemerom pre toto ročné obdobie.
V poslednom sledovanom týždni do 25. apríla sa zrýchlil predaj futures na motorovú naftu, pričom čistá pozícia správcov peňazí na ICE Gasoil sa zmenila na čistú krátku pozíciu, zatiaľ čo čistá dlhá pozícia na ULSD dodávanú do newyorského prístavu sa znížila na viac ako dvojročné minimum.
“Na začiatok treba povedať, že sa nachádzame v náročnom prostredí nákladnej dopravy, kde dochádza k deflačným cenovým tlakom v odvetví, ktoré naďalej čelí inflačným nákladovým tlakom. Jednoducho povedané, sme v recesii nákladnej dopravy,” povedala prezidentka spoločnosti J.B. Hunt Shelley Simpsonová na minulotýždňovom hovore k výsledkom hospodárenia.
Finančný riaditeľ spoločnosti Knight-Swift Transportation Holdings Adam Miller minulý mesiac na telefonickom hovore spoločnosti uviedol: ,,V súčasnosti sa v spoločnosti Knight-Swift Transportation Holdings uskutočňuje viac ako polovičný nárast počtu zamestnancov,
“Dopyt po nákladnej doprave bol v prvom štvrťroku nižší, ako sa očakávalo, a bol trvale miernejší ako typické sezónne javy. Slabý dopyt tlačil na objemy a ceny, zatiaľ čo pokračujúca inflácia bola ďalším protivetrom na prevádzkové príjmy.”
Nižšia aktivita nákladnej dopravy a spomaľujúci sa hospodársky rast USA, ktorý v prvom štvrťroku dosiahol 1,1 %, čo je menej ako 2,6 % v 4. štvrťroku 2022, neveštia podľa analytikov pre domáci dopyt po nafte nič dobré.
V oblasti nákladnej dopravy “si myslím, že veľa z týchto malých firiem končí,” povedal minulý týždeň pre denník The Wall Street Journal Bob Costello, hlavný ekonóm Americkej asociácie nákladnej dopravy. Costello povedal, že dopravné spoločnosti s vozovým parkom 200 – 300 vozidiel krachujú približne raz týždenne.
Lodný gigant Maersk v marci označil najnižšiu úroveň dovozu kontajnerov v Los Angeles a Long Beach, ktoré sú hlavnými vstupnými bránami pre obchod USA s Áziou, od marca 2020. Dovoz kontajnerov do týchto prístavov sa vo februári prepadol o 38 % oproti predchádzajúcemu roku, uviedla spoločnosť Maersk.
Dovoz kontajnerov sa považuje za predchodcu činnosti nákladnej dopravy pre tovar, ktorý sa musí prepraviť k spotrebiteľom z miesta dovozu.
Americký rafinérsky gigant Marathon Petroleum tento týždeň varoval pred spomalením dopytu po nafte v dôsledku inflácie.
“Čo sa týka spomalenia dopytu v prvom štvrťroku na strane destilátov, keď sa pozrieme na domácu úroveň, inflácia určite do určitej miery brzdí dopyt,” povedal v utorok na telefonáte o výsledkoch za 1. štvrťrok Brian Partee, senior viceprezident pre globálny hodnotový reťazec čistých produktov spoločnosti Marathon Petroleum.
“Vidíme, že v nominálnom vyjadrení sa to v USA prejavuje naozaj dosť dôsledne, keď sa v priebehu posledného roka znížila na dosť vysokú úroveň.”
Napriek tomu dodal: “Nie je to však niečo, čo by pre nás teraz bolo jasným červeným svetlom. Je to niečo, čo pozorne sledujeme.”
Ďalšia popredná rafinéria, Valero, nevidí oslabenie dopytu po nafte.
Gary Simmons, výkonný viceprezident a obchodný riaditeľ, minulý týždeň na telefonáte spoločnosti Valero za 1. štvrťrok povedal: “Pokiaľ ide o vašu otázku o slabosti nafty, jednoducho ju nevidíme.”
Hedžové fondy a iní správcovia peňazí však idú na krátko na naftu a destiláty kvôli obavám o ekonomiku a chýbajúcemu nedostatku nafty, ktorého sa obávali pred niekoľkými mesiacmi, keď mal vstúpiť do platnosti zákaz EÚ na dovoz ruských pohonných hmôt.
Predaj destilátov sa v týždni do 25. apríla zrýchlil, pričom ICE benzínová nafta sa len tretíkrát za posledných sedem rokov obrátila na čistý short a dlhá pozícia ULSD sa znížila o 44 % na 27-mesačné minimum, uviedol Ole Hansen, vedúci oddelenia komoditnej stratégie Saxo Bank, komentujúc správu o záväzkoch obchodníkov na najdôležitejších ropných futures.