Kapitán aerolínií Švec o havárii Superjet-100: Požiar na palube je pre pilota nočná mora. Pri evakuácii nemyslite na batožinu, každé 2 sekundy môžu znamenať jeden život

Kapitán aerolínií Švec o havárii Superjet-100: Požiar na palube je pre pilota nočná mora. Pri evakuácii nemyslite na batožinu, každé 2 sekundy môžu znamenať jeden život

Bratislava 7. mája 2019 (HSP/Foto:TASR/AP-Moscow News Agency photo via AP, SITA/Branislav Bibel)

 

V nedeľu došlo k núdzovému pristátiu lietadla Superjet-100 na letisku v Moskve. Lietadlo sa pár minút po štarte muselo otočiť a vrátiť sa na letisko odletu. Posádka nahlásila problém. Pristávanie bolo v dôsledku viacerých faktorov problematické, došlo k vznieteniu zadnej časti lietadla v dôsledku čoho zomrelo 41 ľudí. Haváriu lietadla pre náš portál analyzoval Peter Švec, kapitán aerolínií a bezpečnostný analytik

Na snímke vrak lietadla Suchoj Superjet 100 (SSJ-100) spoločnosti Aeroflot, ktoré muselo núdzovo pristáť na moskovskom letisku Šeremetievo 5. mája 2019

Pre každého pilota aerolínií je najväčšou nočnou morou požiar na palube, tým sa netreba tajiť. To vonkoncom neznamená, že do lietadla sadáme so stresom.

Reklama

Ak vypukne požiar, vtedy osud letu závisí od množstva faktorov. Predovšetkým od miesta vzniku, jeho intenzity a v prípade nemožnosti uhasenia palubnými prostriedkami od rýchlosti, s akou sa je posádka schopná vrátiť na zem. Rozhodujúca väčšina požiarov sa dá riešiť palubnými prostriedkami.

Najhoršou nočnou morou zo všetkých je požiar v pilotskej kabíne, situácia môže byť veľmi vážna už pri vniknutí dymu do kabíny pilotov. Poslednou a neraz jedinou záchrannou sieťou pre prípad požiaru počas letu je naozaj posádka lietadla, len my dokážeme dostať všetkých (vrátane seba) na zem (ak je taká možnosť).

Reklama

Z dostupných informácií sa ukazuje, že požiar v kabíne pilotov nebol prípad nešťastného Suchoja.

Mimochodom, väčšina z nás, normálnych pilotov, nemáme radi bombastické označenia lietadiel ako “super…”, ani nemáme radi označenia ako “bol to špičkový … najlepší … pilot”, dokonca súťaživosť nie je vhodná charakteristika pre zrelého dopravného pilota. Nikto z nás nikdy nechce byť hrdinom. Ibaže, niekde v pozadí myslenia sústavne skúmame, kde nasmerovať stroj, ak sa veľmi výnimočne niekto z nás nechtiac stane aktérom nočnej mory.

Je potrebné tiež povedať, že absolútne drvivá väčšina zásahov bleskom sa končí prinajhoršom malými poškodeniami povrchu lietadla. Ja som mal osobne raz trochu vážnejšie poškodenie delaminácie wingletov (odlúpenie poťahu), po ktorom muselo byť lietadlo odstavené na zemi a opravené.

 

Príčina požiaru

Reklama

Z výpovedí je silná indícia, že požiar vypukol ešte vo vzduchu. Podľa predbežných informácií je vysoko pravdepodobné, že bezprostrednou príčinou požiaru na palube bol zásah bleskom a v jeho dôsledku zásadné ovplyvnenie elektronických a komunikačných systémov lietadla.

Vyšetrovatelia budú skúmať, prečo sa posádka nevyhla, alebo nedokázala vyhnúť vlietnutiu do búrkového oblaku. Zlyhať mohol napríklad palubný meteorologický radar, ale to ešte nie je známe.

Blesk nás môže zasiahnuť aj v zdanlivo nevinnom oblaku, alebo v pomerne veľkej vzdialenosti od vyvinutého oblaku. Ale lietadlo sa za normálnych okolností správa ako “Faradayova klietka”, čiže je odolné.

Tiež je evidentné, že čas od vzniku požiaru po dosadnutie bol pomerne dlhý. Zo štatistík podobných katastrof sa aj tí, čo prežili, druhý raz narodili. Ale z videa ukazujúceho dosadnutie lietadla je zrejmé, že prvý dotyk s dráhou bol veľmi tvrdý a lietadlo odskočilo. Potom druhý dotyk bol veľmi nebezpečný na prednú podvozkovú nohu.

Celý ten scenár môže indikovať dve možnosti. Buď piloti pod tlakom stresu a na základe prekročenej maximálnej pristávacej váhy lietadla nezvládli pristávací manéver (nepoznám vlastnosti tohto typu), alebo mohli byť požiarom zasiahnuté riadiace prvky lietadla a teda piloti nemohli mať plnú kontrolu nad manévrom. To bude skúmať vyšetrovacia komisia a môže to trvať nejaký čas.

Reklama

Požiar zadnej časti lietadla evidentne prepukol do hrozivých rozmerov až na základe poškodenia z takého pristávacieho manévru. To sú predbežné fakty, z ktorých by som nerád robil závery.

Na snímke Peter Švec

 

Vyšetrovacia komisia

Aeroflot má za posledné roky veľmi dobrú reputáciu, aj keď  aj v nie veľmi vzdialenej minulosti vedenie aerolínií čelilo mnohým problémom spojených s nezdravou organizačnou kultúrou.

Nesporný je fakt, že v tejto katastrofe hralo úlohu viac faktorov, z hľadiska vzniku najmä počasie, ale z hľadiska príčin, dôsledkov a spolupôsobiacich faktorov aj možno technická porucha, možno vycvičenosť, možno aj nepriaznivé kombinácie náhod.

Osobne nemám pochybnosti, že vyšetrovanie nebude spolitizované a dozvieme sa objektívne závery. Tvrdím to napriek tomu, že ruský premiér Medvedev nie veľmi šťastne “nariadil” zriadenie vyšetrovacej komisie, čo nie je dobrý znak.

Totiž vládne “nariaďovanie” vyšetrovania leteckej katastrofy nemá v zdravých kultúrach  a štátoch žiadne opodstatnenie, pretože vládny orgán oprávnený vyšetrovať letecké nehody začne vyšetrovanie automaticky a musí byť nezávislý, lebo to vyplýva z jeho kompetencií.

Politici majú nielen právo, ale doslova povinnosť vstúpiť až po skončení vyšetrovania vtedy, keď sú výsledky a závery spochybniteľné, alebo indície ukazujú vážne pochybenia komisie pri zohľadňovaní všetkých faktorov. A to sa neraz stalo aj v letecky vyspelých západných štátoch, nielen v našej časti sveta. Ako vieme, aj naši politici majú v tomto ohľade maslo na hlave a nejde len o katastrofu An-24.

 

Každé 2 sekundy môžu znamenať jeden život

Reklama

Na záver ešte jedno upozornenie! Keď lietadlo horí, treba úplne kašlať na batožinu a ísť von. Všetko sa dá nahradiť, len život nie. Jedno nadýchnutie navyše môže byť osudné.

Hľadanie batožiny (nielen z tejto katastrofy) spôsobuje zdržanie evakuácie – každé 2 sekundy môžu znamenať jeden život – a vo svojom dôsledku dodatočné obete.

Ak kapitán vyhlási evakuáciu, má na to naozaj vážny dôvod (my sme trénovaní tak, že to naozaj vyhlásime len v krajnom prípade). Vtedy existuje len jediné rozumné konanie – rýchlo a pokiaľ možno disciplinovane von z vraku, ide o holý život.

Nikdy nebude možné dokázať, koľko zbytočných životov vyhaslo za primitivizmus tých, ktorí siahali po batožine (niektorí možno na to doplatili aj vlastným životom a zaslúžia si Darwinovu cenu). Ale faktom je, že pár dodatočných obetí aj v tejto katastrofe, ide na vrub takýchto cestujúcich s potlačeným zmyslom pre realitu.

To je naozaj vážne poučenie, pretože nikto nevie, kedy sa práve on ocitne v situácii evakuácie. Aj ako kapitán by som kašľal na môj vlastný kufor a keby takú tendenciu prejavil neskúsený druhý pilot, zrevem po ňom „GET OUT“ tak, že by mu jeho kufor vypadol z ruky.

Reklama

Peter Švec

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

20:08

Francúzsko a Nemecko v piatok potvrdili plány na spoločný vývoj bojového tanku novej generácie. Ministri obrany Francúzska a Nemecka – Sébastien Lecornu a Boris Pistorius – počas slávnostnej ceremónie v Paríži podpísali memorandum o porozumení, ktoré spečatilo rozdelenie výroby pokročilého bojového tanku s označením Main Ground Combat System (MGCS) v pomere 50:50.

20:05

Americký prezident Joe Biden v piatok povedal, že je ochotný neskôr na jeseň debatovať so svojím pravdepodobným republikánskym oponentom Donaldom Trumpom. Ide o jeho doteraz najrozhodnejšie vyjadrenie na túto tému.

19:57

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v piatok vyhlásil, že od nového generálneho tajomníka Severoatlantickej aliancie (NATO) očakáva, že uprednostní riešenie obáv Turecka súvisiacich s terorizmom.

19:43

19:41

Americký minister obrany Lloyd Austin v piatok oznámil nový balík pomoci pre Ukrajinu vo výške šesť miliárd dolárov (5,6 miliardy eur).

19:37

Čína vyzýva na začatie medzinárodného vyšetrovania teroristického útoku na plynovod Nord Stream pod záštitou OSN.

Na zasadnutí Bezpečnostnej rady OSN to oznámil predstaviteľ krajiny pri OSN.

19:10

Podpora členstva v Európskej únii v Poľsku klesla na najnižšiu úroveň za vyše desaťročie. V piatok to ukázali výsledky prieskumu verejnej mienky. EÚ sa pritom pripravuje na voľby do Európskeho parlamentu.

18:53

V nefungujúcom hoteli v juhobrazílskom meste Porto Alegre vypukol v piatok požiar. Zahynulo najmenej desať ľudí a ďalší sú zranení, informovali úrady.

18:40

Ceny ropy sa v piatok popoludní mierne zvýšili. A aj za celý týždeň smerujú k zisku po dvoch týždňoch strát. Podporili ich vyhlásenia ministerky financií USA Janet Yellenovej, že tempo rastu americkej ekonomiky v 1. štvrťroku by mohlo byť revidované smerom nahor, a že inflácia sa zmierni. Obavy z ponuky podporili tiež ceny komodity, keďže napätie na Blízkom východe pokračuje.

18:33

Obrovské množstvo trosiek vrátane nevybuchnutej munície v palestínskom Pásme Gazy sa bude odstraňovať približne 14 rokov, uviedol v piatok predstaviteľ OSN.

18:30

Stretnutie tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana s americkým prezidentom Joeom Bidenom v Bielom dome, plánovné na 9. mája, odložili. Povedal to v piatok turecký predstaviteľ pre agentúru AFP.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke meotar a ďalšie učebné pomôcky v Múzeu školstva a pedagogiky, ktoré otvorili po niekoľkých rokoch od rekonštrukcie nových priestorov, sťahovania a budovania múzejného zázemia v bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves

Autor: TASR - Dano Veselský

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Dušan Hirjak

Marek Brna

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali