Bratislava 31. januára 2020 (SITA/HSP/Foto:SITA-Branislav Bibel)
Bratislava zriadila pozíciu stavebného ombudsmana, ktorého úlohou je poskytovať občanom poradenstvo pri ochrane verejných záujmov dotknutých výstavbou, ako aj chrániť záujmy mesta v tejto oblasti. Prvým stavebným ombudsmanom v histórii hlavného mesta sa stal Jaroslav Pavlovič, ktorý na tejto pozícii pôsobí od začiatku januára 2020. Na tlačovej besede o tom informoval primátor Bratislavy Matúš Vallo
Úlohou ombudsmana je pomôcť obyvateľom porozumieť povoľovacím procesom a vysvetliť ich práva, pokiaľ sa cítia byť stavbou dotknutí. „Stavebné úrady bojujú s návalom práce a častokrát občanov odbijú formálne a nepozrú sa na daný prípad hlbšie. Sú momenty, keď občania nemajú za kým ísť. Sú momenty, keď si myslia a vedia, že sa deje niečo zlé v blízkosti ich domu, ale polícia to nerieši, stavebný úrad to nerieši,“ povedal Vallo.
Ombudsman môže obyvateľom pomôcť pri problémoch s čiernymi stavbami, pri porušovaní územného plánu, pochybnostiach o správnom postupe orgánov, ktoré o výstavbe rozhodujú, ako aj pri iných prípadoch, keď sa cítia obyvatelia dotknutí výstavbou v meste. Úlohou nového ombudsmana však nie je poskytovanie konzultácií ohľadom postupu vo vlastných stavebných zámeroch občanov. V takýchto prípadoch magistrát odporúča kontaktovať príslušný stavebný úrad. Na území hlavného mesta vykonávajú činnosť stavebných úradov jednotlivé mestské časti.
„Nebude to funkcia, ktorá má pomáhať schvaľovať ľuďom ich dom alebo inú stavbu. Táto funkcia má skôr vysvetliť hneď na začiatku, že niekomu sa v susedstve stavia, ale stavia sa tam v súlade so všetkými pravidlami alebo práve naopak, že sa nestavia v súlade s pravidlami. Ide o servis, ktorý by vedel ľudí vypočuť a dať im vysoko odborný názor na to, čo sa deje v ich prípade,“ dodal Vallo.
“Úloha ombudsmana je samosprávna, som funkčne poradca pána primátora pre stavebný poriadok, je to dobrovoľná služba, ktorá poskytuje Bratislava svojim občanom a nenahrádza stavebné úrady. Keďže Bratislava je dotknutý orgán a dáva záväzné stanoviská, ktorých úlohou je práve posúdiť stavbu, či je alebo nie je v súlade s územným plánom, tak je prirodzeným záujmom Bratislavy, aby bol plán aj dodržiavaný. Ombudsman bude sledovať v prípadoch významných stavieb, či sa naozaj zrealizovali, tak ako boli na začiatku umiestnené a povolené. Ďalšia funkcia ombudsmana pre verejnosť môže byť v tom, ak občania majú pochybnosti a nemajú sa na koho obrátiť, či úrady postupujú správne podľa zákonov, kde sa rozhoduje o stavbách. Posledná vec je ochrana iných záujmov, lebo nielen v Bratislave je množstvo zchátralých stavieb, ktoré ohrozujú verejné priestory a životné prostredie,“ povedal nový stavebný ombudsman Jaroslav Pavlovič.
Kontaktovať stavebného ombudsmana môžu záujemcovia každý pondelok o 9.30 do 12.30 a v stredu od 13.00 do 15.00. Poskytuje konzultácie bez nutnosti rezervácie termínu v priestoroch Kancelárie prvého kontaktu a podateľne na Primaciálnom námestí 1, v budove Novej radnice. V utorky doobeda a štvrtky po celý deň je možné si rezervovať konkrétny termín prostredníctvom kalendára na webstránke hlavného mesta.
Nový stavebný ombudsman Jaroslav Pavlovič pôsobí v oblasti územného rozvoja už 37 rokov, z toho 20 rokov v riadiacich funkciách. Ako vedúci stavebného úradu pôsobil napríklad v mestskej časti Staré Mesto alebo v Karlovej Vsi. Problematike mestského rozvoja sa venoval aj mimo Bratislavy, napríklad v Žiline alebo v Pezinku. V roku 2008 prevzal ocenenie Biela vrana za boj proti skládke odpadov v Pezinku, ako jedna ústredných postáv pezinskej iniciatívy „Skládka nepatrí do mesta“.