Paríž 16. mája 2017 (HSP/Foto:/HSP/Foto:Screenshot:YouTube)
Francúzska nadácia Jérôme Lejeune podala 9. mája žalobu na Európsky súd pre ľudské práva, ktorou sa bráni rozhodnutiu Štátnej rady cenzúrovať klip “Drahá budúca mama”. Video bolo natočené v roku 2014 pri príležitosti Svetového dňa trizómie. V klipe, za ktorým stoja viaceré asociácie, vystupuje 7 mladých ľudí postihnutých Downovým syndrómom, ktorí búrajú predsudky o tom, čo dokážu takto postihnutí ľudia.
Cieľom klipu bolo zmeniť pohľad na ľudí s Downovým syndrómom a zároveň sa obracia na ženy čakajúce takto postihnuté dieťatko a snaží sa im priniesť nádej s pozitívnou argumentáciou.
Verejná spravodajkyňa Štátnej rady Laurence Marion priznáva, že video je “veľmi vydarené” a “veľmi ukludňujúce pre postihnutých ľudí”. Napriek tomu sa Štátna rada rozhodla zakázať jeho vysielanie s odvolaním sa na znenie zákona o reklame, ktorá v prípade, že sa nejedná o ekonomické záujmy, neumožňuje vysielať reklamu s politickým obsahom a reklamu, ktorá nie je vo verejnom záujme.
Na klauzulu o verejnom záujme sa odvolala Laurence Marion: “Zákon vo Francúzsku je neutrálny. Chráni osoby postihnuté Downovým syndrómom, ale povoľuje tiež potrat. Čiste z právnického hľadiska neexistuje verejný záujem na propagovaní pokračovania tehotenstva, alebo potratu.”
Famille Chrétienne cituje vyjadrenie advokáta Nadácie Jérome Lejeune: “Spot by bol vo verejnom záujme, pretože hovorí o trizomických deťoch, ale nie je vo verejnom záujme, keď sa obracia na ich matky. Ale 70 000 ľudí s Downovým syndrómom vo Francúzsku majú všetci matku!“
Advokát sa vyjadril aj k rozlišovaniu medzi ochranou takto postihnutých ľudí a právom na potrat, ako to formulovala Laurence Marion: “Dnes je extrémny spoločenský tlak na potrat. Takže na Svetový deň Downovho syndrómu nebolo by normálne 30 sekundovým videom obnoviť rovnováhu medzi oboma stranami stupnice?”
V žalobe k Európskemu súdu pre ľudské práva sa Nadácia Jérome Lejeune opiera o článok 10 európskeho ústavného práva, zaručujúceho slobodu vyjadrovania.
“Zakázaním vysielania ide Štátna rada priamo proti snahám, ktoré musí spoločnosť vynaložiť na integráciu svojich najslabších členov. To znamená pracovať priamo s ľuďmi postihnutými Downovým syndrómom, ktorých viditeľnosť a samotná existencia sú pre spoločnosť problémom.”
Nadácia takisto predpokladá, že v prípade mladých ľudí účinkujúcich v klipe ide o zjavnú diskrimináciu, kvôli ich genetickej výbave, čo zakazuje článok 14 Dohovoru o ľudských právach.
Katarína Hanzlíková
Video “Drahá budúca mama”