Bratislava 21. mája (HSP/Foto:Ford)
Je vidieť, že pre automobilky je vývoj ekologických dopravných prostriedkov ťažký oriešok. Prichádzajú rôzne inovatívne koncepty, ktoré sa do sériovej výroby väčšinou nedostanú. Diskusií okolo alternatívnych pohonov je veľa, no ďalší vývoj je možné len ťažko predpovedať. Ďalšou automobilkou, ktorá prichádza s novým konceptom je Ford.
Ford oprášil myšlienku umiestnenia motora do kolies a zhmotnil ju v obľúbenom Forde Fiesta. Nový prototyp Fiesty nesie príznačný názov eWheelDrive, kde sú v zadných kolesách umiestnené elektromotory s maximálnym výkonom 2 x 40 kW. Táto koncepcia prináša niekoľko výhod: možnosť nezávislého zatáčania kolies, odpútanie sa od zložitého prevodového ústrojenstva, či viac priestoru pre cestujúcich v aute. Nezávislé zatáčanie kolies sa bude hodiť v meste pri parkovaní. Jednoduchá prevodovka a priamy prenos sily na kolesá umožní nenáročnú výrobu s nižším počtom súčiastok. A nakoniec viac priestoru v aute bude možné použiť ako batožinový priestor, alebo na dodatočné prvky bezpečnosti alebo na zmenšenie rozmerov auta pri zachovaní konfortu cestujúcich.
Mať motory priamo v kolesách prináša niekoľko nevýhod: motory v kolesách sa môžu ľahko poškodiť pri kolízii, vysoká hmotnosť kolies bude mať vplyv na ovládateľnosť auta a zvýši sa množstvo neodpružených častí auta, čo bude mať negatívny vplyv na pohodlie cestovania. Zdá sa, že výhody motorov v kolesách prevýšujú nevýhody, avšak nemôžeme zabúdať na všeobecné detské choroby elektromobilov, ako je nízky dojazd, problematická výroba batérií a vysoká cena.
V priebehu nasledujúcich rokov by sme sa mali dočkať prepracovaných prototypov s motormi v kolesách z dielne Fordu. Sériová výroba sa zatiaľ neplánuje, je však pozitívne, že výrobcovia pricháchadzajú s rôznymi alternatívami ekologických automobilov. Raz to predsa musí výjsť.