Bratislava 28. septembra (TASR) – Ochrana spotrebiteľov na slovenskom finančnom trhu by sa mala podľa finančníkov v niektorých oblastiach zvýšiť. Napríklad by mali byť občania viac chránení pri obchodovaní s komoditami, ako sú zlato či diamanty. Tvrdí to predseda predstavenstva a riaditeľ spoločnosti Fincentrum Slovensko Milan Repka.
Podľa neho sa totiž v súčasnosti na trhu pohybuje niekoľko firiem, ktoré obyvateľov lákajú na investovanie do fyzického zlata alebo diamantov. "Tento segment trhu a podľa mňa finančného trhu zákon o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve nereguluje. Z tohto dôvodu si myslím, že zvýšenie regulácie by v segmente bolo logické," povedal pre TASR Repka.
Ďalšou významnou oblasťou, kde by sa mala zvýšiť ochrana štátu nad spotrebiteľmi, je oblasť certifikácie pracovníkov finančných inštitúcií. Podľa Repku je paradoxný súčasný stav, keď bežný finančný sprostredkovateľ musí mať za sebou okrem povinného vzdelávania aj prísnu certifikáciu.
Na druhej strane napríklad pracovník banky, ktorý prichádza do styku s klientskymi financiami v rámci svojej pracovnej náplne, takúto povinnosť nemá. "Aj preto dnes môžem jednoznačne konštatovať, že úroveň poradenstva je v oblasti finančného sprostredkovania oproti finančným inštitúciám oveľa kvalitnejšia," dodal Repka.
Podľa Maroša Ovčarika z portálu financnahitparada.sk by sa mala regulácia zvýšiť aj pri poistení. Ľudia by mali byť vopred jasne informovaní o podmienkach poistenia, výlukách poistenia a podobne. "Niekoľkostranové poistné podmienky rovnako ako obchodné podmienky v bankách väčšina ľudí neprečíta. Mnohí ľudia, ktorí nepracujú vo finančnej sfére, im často nerozumejú," konštatoval pre TASR Ovčarik.
Podobný názor zastáva aj Národná banka Slovenska (NBS). Podľa nej sú slovenskí spotrebitelia na slabšej strane zmluvného vzťahu, nakoľko ich finančná gramotnosť je nízka a produkty čoraz sofistikovanejšie. Regulácia by tak mala zabezpečiť, aby spotrebiteľ dostal také informácie a v takej podobe, že mu pomôžu porozumieť finančnej službe a jej rizikám. "Jedným z možných prostriedkov zvýšenia ochrany finančných spotrebiteľov je aj finančné vzdelávanie a prehĺbenie spolupráce orgánov ochrany finančných spotrebiteľov s asociáciami pôsobiacimi na finančnom trhu a združeniami na ochranu finančných spotrebiteľov," informovala NBS.