Bratislava 25. septembra (TASR) – Banková populácia, teda tá časť obyvateľstva, ktoré má klientsky vzťah s niektorou bankou, činí na Slovensku 88 %. V roku 2007 to bolo o 7 % menej, za posledných päť rokov tak počet klientov bánk vzrástol o viac ako pol milióna. Údaje vyplývajú z prieskumu spoločnosti GfK, ktorá dlhodobo monitoruje vývoj bankovníctva a poisťovníctva v regióne strednej a východnej Európy (SVE).
Viac ako 80 % obyvateľstva Slovenska je klientom jednej z troch najsilnejších bánk – Slovenská sporiteľňa, VÚB Banka a Tatra banka. Najrozšírenejším bankovým produktom je osobný účet, ktorý zaznamenal v posledných desiatich rokoch najdynamickejší rast. Kým v roku 2003 vlastnilo na Slovensku osobný účet 59 % Slovákov, v súčasnosti je to až 80 %. "Klesá využívanie vkladných knižiek a rastú sporiace účty. Potenciál na využívanie úplne nových produktov je hlavne medzi mladými ľuďmi," uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti pre región SVE Rastislav Kočan.
Trend nárastu bankovej populácie je evidentný aj v celom regióne SVE. Zatiaľ čo v krízovom roku 2008 malo v priemere nejaký typ vzťahu s bankou 74 % populácie regiónu, do roku 2011 toto číslo narástlo na 80 %. "V tejto oblasti sa dá očakávať kontinuálny vývoj – napríklad Poľsko má obrovský potenciál, keďže takmer tretina jeho obyvateľstva ešte stále nemá žiadny typ bankového vzťahu. Pre porovnanie, na Slovensku nie je klientom banky už iba 12 % obyvateľstva starších ako 15 rokov," vysvetlil Kočan.
Obdobný trend je zreteľný aj v oblasti bežných účtov. Podiel majiteľov bežných účtov stúpol po období spomalenia v roku 2008 zo 41% na súčasných 47 % populácie strednej a východnej Európy. Rastie aj penetrácia platobných kariet, každý druhý obyvateľ regiónu dnes môže platiť za svoje nákupy nejakým druhom platobnej karty.