Exotický cestovateľ: Zo záhadného asteroidu je medzihviezdna kométa

Bratislava 8. júla 2018 (HSP/Foto:Screenshot YouTube)

Vedcov po celom svete šokoval minulý rok v októbri tajomný objekt. Išlo vôbec o prvé teleso, ktoré pochádza z miest mimo našej slnečnej sústavy.

Na snímke Oumuamua

Objekt s oficiálnym označením 1I/2017 U1 (pozn. I znamená Interstellar – v preklade medzihviezdny) objavil 19. októbra 2017 astronóm Robert Weryk. Podarilo sa mu to pomocou teleskopu Pan-STARRS-1 na havajskom observatóriu Haleakala a to iba 40 dní po tom, čo obletel okolo Slnka po veľmi výstrednej trajektórii. Vedci z dostupných dát vypočítali, že by mohol pochádzať z oblasti jasnej hviezdy Vega v súhvezdí Lýra.

„Bol to výnimočný deň. Na objav medzihviezdneho telesa sme čakali desaťročia,“ uviedol riaditeľ Centra pre výskum blízkozemských objektov NASA Paul Chodas.

,Oumuamua´ – po havajsky posol z ďalekých končín – cestuje vesmírom nezadržateľne ďalej a už nikdy sa do našej slnečnej sústavy nevráti.

Domov na inej adrese

Vedci počas niekoľkých mesiacov zosumarizovali známe fakty a najnovšie zistenia publikovali v časopise Nature.

O nevšednom objekte vieme zatiaľ toľko, že sa pohybuje rýchlosťou približne 87 km/s a keďže okolo Zeme presvišťal ako stíhačka, vedci sa domnievajú, že na jeho rýchlosť nemala vplyv iba gravitácia Slnka. Čo to všetko znamená? Do našej slnečnej sústavy už musel vletieť veľkou rýchlosťou a teda jeho domovom je zatiaľ bližšie nešpecifikovaný mimogalaktický priestor.

“Výrazne hyperbolická dráha umožňuje bez pochybností vyhlásiť, že toto teleso prichádza z prostredia mimo našej slnečnej sústavy a ako také je prvým detegovaným medzihviezdnym objektom,“ vysvetlil slovenský astronóm Ján Svoreň z Astronomického ústavu SAV.

Problémy s identitou

Spočiatku vedci označili vesmírneho posla za kométu. Neskôr od tejto klasifikácie upustili, pretože nespozorovali v jeho okolí žiadne stopy uvoľneného prachu alebo plynu. Zaradili ho preto do kategórie asteroidov. Ibaže potom zistili, že teleso sa nepohybuje presne tak, ako predpokladali.

„Vyskúšali sme viacero alternatív a najpravdepodobnejšou je, že Oumumua musí byť kométa a plyny, ktoré unikajú z jej povrchu spôsobujú malé rozdiely v jej trajektórii,“ uviedol člen tímu z NASA JPL David Farnocchia.

Kométy obsahujú ľad, ktorý sa pri zahrievaní odparuje a môže vytvárať typický chvost alebo kómu. Uvoľnenie tlaku plynu tak môže spôsobiť jemné vychýlenie z predpokladanej dráhy.

Vesmírny posol sa zjavil rýchlo, takisto aj zmizol. Z dohľadu výkonných teleskopov sa úplne stratil začiatkom tohto roka. Vedci dokonca pracujú aj s teóriami, že medzigalaktická kométa môže pochádzať z relatívne mladého systému a že našou galaxiou putovala miliardy rokov.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Pošlite nám tip

Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

Včera 20:24

Najvyššie nasadený austrálsky tenista Alex de Minaur postúpil do štvrťfinále na trávnatom turnaji v holandskom Hertogenboschi. Vo štvrtkovom stretnutí 2. kola zdolal Belgičana Zizou Bergsa 7:5, 6:4. Medzi najlepšiu osmičku sa dostala aj dvojka podujatia, Američan Tommy Paul prešiel cez Alexeia Popyrina z Austrálie 5:7, 6:4, 6:3. Skončil naopak štvrtý nasadený Rus Karen Chačanov. Nad jeho sily bol Austrálčan Aleksandar Vukič, ktorý zvíťazil 6:4, 5:7, 7:6 (4).

Včera 20:23

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a japonský premiér Fumio Kišida vo štvrtok podpísali desaťročnú bezpečnostnú dohodu na okraj summitu skupiny G7 v Taliansku. Dohoda sa podľa Zelenského vzťahuje na bezpečnostnú a obrannú pomoc, humanitárnu pomoc, ale aj technickú a finančnú spoluprácu.

Včera 20:23

Na horskom priechode Vernár v okrese Poprad sa na ceste skrížil kamión. Úsek je obojsmerne neprejazdný. Informuje o tom Zelená vlna RTVS na sociálnej sieti. Dodala, že vodiči môžu zablokovanú cestu obísť cez Stratenú, Mlynky, Spišskú Novú Ves a Spišský Štvrtok.

Včera 20:22

Európsky policajný úrad (Europol) vo štvrtok rozložil zločineckú skupinu, ktorá pašovala drogy do Európy. Celkovo úrady zadržali 40 osôb zo šiestich krajín a zaistili osem ton kokaínu.

Včera 20:21

Španielsky systém protivzdušnej obrany typu Patriot zostane v Turecku, a to aj napriek tomu, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj vyzval vlády európskych krajín, aby takéto obranné systémy dodali Kyjevu. Vyplynulo to zo štvrtkového vyjadrenia španielskeho premiéra Pedra Sáncheza.

Včera 19:50

Organizátori tenisového Wimbledonu zvýšili celkové prémie na rekordných 50 miliónov libier (približne 59.360.000 eur). Singloví šampióni zinkasujú až 2,7 milióna libier (3.205.000 eur). Celkové “prize money” tak narastú o vyše 5,3 milióna libier oproti vlaňajšej edícii grandslamového podujatia, čo je 11,9 percenta. Víťazi dvojhier si prilepšia o 14,9%, tí, ktorí vypadnú v 1. kole, zinkasujú 60.000 libier, o päť percent viac ako vlani.

Včera 19:45

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj vo štvrtok vyzval lídrov krajín G7, aby schválili “Marshallov plán” na obnovu Ukrajiny.

Včera 19:27

Západní spojenci pošlú Ukrajine 152-milimetrové delostrelecké granáty za približne 350 miliónov eur. Oznámilo to holandské ministerstvo obrany po štvrtkových rokovaniach ministrov obrany NATO, ktorí do piatka zasadajú v Bruseli.

Včera 19:26

V rámci vyšetrovania podozrení z prania špinavých peňazí a podplácania voči poslancovi Spolkového snemu (Bundestagu) zo strany Alternatíva pre Nemecko (AfD) Petrovi Bystroňovi vyšetrovatelia vo štvrtok prehľadali jeho bydlisko v Berlíne a ďalšie objekty v nemeckej metropole.

Včera 19:25

Americký tenista Ben Shelton sa ako druhý nasadený hráč rozlúčil na trávnatom turnaji v Stuttgarte už v 2. kole. Nad jeho sily bol Austrálčan James Duckworth, ktorý zvíťazil 7:6 (5), 4:6, 6:3.

Včera 18:50

Všetky krajiny skupiny G7 prispejú na pôžičku vo výške 50 miliárd dolárov pre Ukrajinu. Ako záruka na túto pôžičku budú použité úroky zo zmrazených ruských aktív, potvrdila vo štvrtok predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová.

Včera 18:49

Spojené štáty, Británia a Kanada vo štvrtok obvinili Rusko zo snáh ovplyvniť októbrové prezidentské voľby v Moldavsku. V spoločnom vyhlásení troch západných krajín sa uvádza, že Rusko sa s pomocou dezinformácií a propagandy usiluje zhoršiť napätie v moldavskej spoločnosti a vyvolať negatívne dojmy o Západe aj o úradujúcej prezidentke Mai Saunduovej.

Zobraziť všetky