Bratislava 10. augusta 2022 (HSP/bloomberg/Foto:Pixabay)
Predpovedá sa, že severozápadná Európa začne nebezpečnú zimu s historicky nízkym množstvom motorovej nafty, paliva, ktoré poháňa široké oblasti hospodárstva, píše Bloomberg
Zásoby cestnej nafty, vykurovacieho oleja a iného paliva typu nafty , v regióne sa podľa údajov Wood Mackenzie Ltd tento november scvrknú na najnižšiu úroveň od roku 2011.
Prečo sa očakáva, že novembrové zásoby budú také nízke vysvetlil James Burleigh, hlavný analytik európskych ropných trhov v poradenskej spoločnosti: ”Na strane dopytu máme obvyklý sezónny nárast.”
Diesel je životne dôležitý pre osobné a nákladné automobily v Európe, kde sa jeho používanie historicky finančne podporovalo. Takéto palivá spotrebúvajú aj lode a používajú ich stavebné a výrobné sektory. Podľa údajov Insights Global sú zásoby v nezávislom sklade v centre obchodovania s ropou Amsterdam-Rotterdam-Antverpy na najnižšej úrovni v danom období od roku 2008.
Prirodzený nedostatok
Európa má štrukturálne nedostatok paliva naftového typu a pravidelne ju dováža zo zámoria. Tento prirodzený nedostatok by sa mohol stať väčším problémom začiatkom budúceho roka, keď má nadobudnúť účinnosť zákaz EÚ na námorný dovoz z Ruska – v súčasnosti jediného najväčšieho externého dodávateľa kontinentu.
Dokonca aj teraz, v období roka, keď sa zásoby v Európe zvyčajne zvyšujú, existujú náznaky obmedzení dodávok. Nemecká rafinéria ropy OMV oznámila „run“ na vykurovací olej a naftu. Rakúsko, Švajčiarsko a Maďarsko tiež povedali, že v posledných mesiacoch uvoľnia ropu zo zásob.
Nízka hladina vody na Rýne – dôležitej rieke na prepravu palív – tomu všetjému nepomáha. Keď je voda plytká, člny sú obmedzené v tom, koľko môžu naložiť. To sťažuje prepravu paliva do vnútrozemskej Európy z centra obchodovania s ropou na kontinente, najmä okolo kľúčového bodu Kaub, ktorý leží západne od Frankfurtu.