Brusel 30. januára (TASR) – Európska komisia zverejnila dnes návrh na zlúčenie dvoch samostatných programov pre školy – programu podpory konzumácie mlieka a programu podpory konzumácie ovocia – do jedného rámca. Mottom kampane je "Stravujte sa zdravo, cíťte sa dobre".
Prieskumy poukázali na klesajúcu konzumáciu mlieka a ovocia medzi deťmi, preto komisia prichádza s návrhom účinnejšieho riešenia nevhodnej výživy, posilnenia vzdelávacích prvkov oboch programov a podpory boja proti obezite.
Posilnený program dodávok výrobkov poľnohospodárskych podnikov do škôl sa viac zameriava na výchovné opatrenia, ktorými sa má zvýšiť povedomie detí o zdravých stravovacích návykoch, možnostiach výberu z dostupných poľnohospodárskych výrobkov, ako aj o otázkach udržateľnosti, ekológie a plytvania jedlom.
"Týmito zmenami chceme nadviazať na existujúce programy, zvrátiť pokles konzumácie týchto výrobkov a zvýšiť povedomie detí o ich potenciálnom prínose," uviedol eurokomisár pre poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka Dacian Ciološ.
Navrhované opatrenie je podľa komisára dôležité na dosiahnutie trvalej zmeny stravovacích návykov detí a zvýšenie informovanosti o zásadných otázkach, ktorým naša spoločnosť čelí. Pridanou hodnotou by malo byť posilnenie vzťahu medzi poľnohospodármi a deťmi, ich rodičmi a učiteľmi, najmä v mestských oblastiach.
Nový program bude mať spoločný právny a finančný rámec, čím sa zlepšia a zjednodušia požiadavky na spravovanie oboch súčasných programov. Účasť na programe je pre členské štáty EÚ dobrovoľná a budú si môcť vybrať, ktoré výrobky chcú distribuovať.
V minuloročnej dohode o výdavkoch EÚ sa naplánovalo, že tento program bude mať rozpočet vo výške 230 miliónov eur (150 miliónov na ovocie a zeleninu a 80 miliónov na mlieko). V rozpočte na rok 2014 je na projekt vyčlenených 197 miliónov eur (122, respektíve 75 miliónov).
Návrh EK predložia Európskemu parlamentu a Rade ministrov.
Program podpory konzumácie mlieka v školách zriadili v roku 1977 a program podpory konzumácie ovocia v školách v roku 2009. Oba programy využíva ročne takmer 30 miliónov detí (vyše 20 miliónov v prípade mlieka a 8,5 milióna v prípade ovocia).