Brusel 19. septembra (TASR) – Zhodnotenie vplyvu ďalšieho úseku výstavby diaľnice D1 Turany-Hubová na životné prostredie bolo dnes hlavnou témou rokovania štátneho tajomníka Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Andreja Holáka a štátneho tajomníka Ministerstva životného prostredia (MŽP) SR Jána Ilavského na Generálnom riaditeľstve pre životné prostredie Európskej komisie (EK) v Bruseli.
"Prezentovali sme náš základný postoj, ktorý Európska komisia ocenila. Aj preto zo strany komisie zaznelo, že Slovensko má pozitívny prístup k riešeniu tejto komplikovanej otázky," povedal Holák a dodal, že komisia vysvetlenie slovenskej strany akceptovala bez dodatočných požiadaviek.
Podľa Ilavského to dnes bola viac-menej prezentácia technických riešení, ktorá má viesť k tomu, aby mala komisia objektívne informácie o tom, aké opatrenia slovenská strana pripravuje a ako by sa mali odstrániť negatívne vplyvy na životné prostredie. Tie sú uvedené v hodnotení zo strany nezávislého odborníka na životné prostredie Petra Rotha.
Holák pripomenul, že EK nemá požiadavky na Slovensko, aby prehodnocovala súčasný variant výstavby diaľnice. Komisia však žiadala transparente komunikovať s verejnosťou pri všetkých dodatočných opatreniach, ktoré tiež musia byť posúdené nezávislým expertom.
"Ide o nové opatrenia, ktoré Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravila. To znamená technické riešenia tak, aby sa vylúčili negatívne vplyvy, ktoré boli v posudku," uviedol Ilavský a spresnil, že ide o tri dôležité zmeny.
V prvom rade bolo treba zabezpečiť migráciu lesnej zveri (medvede a rysy), kde sa navrhuje výstavba biokoridorov ponad diaľnicu D1 a niektoré technické riešenia navrhujú pohyb zveri popod mosty. Ďalšie technické riešenie sa týkalo potoku Komjatná, ktorý vteká do Váhu. Aby sa odstránili obavy z narušenia ukladania riečnych sedimentov, riešenie predvída posunutie pilierov tak, aby boli ďaleko od brehu Váhu. Posledná technická úprava má súvislosť s výstavbou tunela Rojkov, kde boli ohrozené miestne mokrade.
Ilavský zároveň uviedol, že dnešné pracovné rokovanie v Bruseli sa týkalo viacerých aspektov spojených s výstavbou diaľnice a jej dopadu na životné prostredie, medziiným bolo treba odpovedať aj na sťažnosti, ktoré v tejto súvislosti zaslali rôzne mimovládne organizácie.
"Stanovisko komisie bolo také, že čaká na finálnu verziu hodnotenia vplyvu na životné prostredie. Už aj s implementáciou návrhu opatrení, ktoré sú navrhnuté ako technické riešenia," uviedol Ilavský.
Štátny tajomník Holák spresnil, že finálna verzia by mala byť prezentovaná už v priebehu októbra tohto roku.
UPOZORNENIE:
TASR ponúka k správe zvukový záznam. Obrazová redakcia TASR vydáva k správe videozáznam.