Šanghaj 12. júla 2019 (HSP/Sputnik/Foto:TASR/AP/Australasian Antarctic Expedition/Footloose Fotography-Andrew Peacock)
Prvý čínsky ľadoborec vlastnej výroby Süe-lung 2 (Snežný drak) v lodnom doku v Šanghaji oficiálne odovzdali Čínskemu centru polárnych výskumov, v blízkej dobe sa vydá na prvú polárnu expedíciu. Informácie sú uvedené v správe výboru pre vedu a techniku Šanghaja
Stavba prvého čínskeho ľadoborca sa začala v roku 2016. Vtedy sa uvádzalo, že rozpočet na nový ľadoborec predstavuje asi 153 miliónov dolárov, samotná stavba mala trvať okolo dvoch rokov.
Dodnes Čína mala iba jedno vedecko-výskumné plavidlo ľadovej triedy Snežný drak, ktoré postavili na Ukrajine v roku 1993 v Chersonskom lodnom závode, Čína ho kúpila v roku 1994.
Uvádza sa, že Snežný drak 2 je o niečo menší ako loď postavená na Ukrajine, dĺžka čínskej lode je 122,5 metrov, šírka 22,3 metra. Ponor lode s výtlakom 13,9 ton je 7,85 metrov. Posádku tvorí 90 ľudí. Ľadoborec dokáže vyvinúť rýchlosť 12-15 uzlov. Snežný drak 2 dokáže rozbíjať ľad s hrúbkou 1,5 metra ako nosovou, tak i zadnou časťou, v tomto prípade bude rýchlosť dosahovať 2-3 uzlov.
V najbližšej dobe sa loď vydá na testovaciu plavbu, pri ktorej vedci skontrolujú funkčnosť všetkých systémov a vykonajú potrebné úpravy. Až potom sa obaja Snežní draci vydajú na 36. čínsku antarktickú expedíciu. V porovnaní so svojím starším druhom má Snežný drak 2 väčší výkon a lepšie schopnosti na rozbíjanie ľadu, sú na ňom nainštalované predné vedecké aparáty, ale jeho nosnosť je nižšia.
Najväčší ľadoborec má Rusko
Na konci mája v Petrohrade spustili na vodu nový univerzálny sériový atómový ľadoborec Ural projektu 22220.
Kostru atómovej lode posvätil kňaz. Následne, riaditeľka Centrálnej banky RF Elvira Nabiullinová požehnala ľadoborec tým, že o neho rozbila fľašu krymského šampanského. Potom zamestnanci továrne odrezali, takzvaný zadržiavač, ktorý držal kostru lode a Ural za potlesku tisícov zhromaždených spustili do vody rieky Nevy. Musia ho však ešte dostavať.
Dĺžka ľadoborca Ural je 173 metrov, šírka 34 metrov výška 52 metrov. Atómová loď je schopná rozrážať ľad s hrúbkou až troch metrov. Predpokladá sa, že loď bude slúžiť minimálne 40 rokov.
Univerzálne atómové ľadoborce projektu 22220 sa stanú najväčšími a najvýkonnejšími vo svete. Ich výtlak je 33,5 tisíce ton. Ľadoborce budú zabezpečovať plavbu plavidiel so surovinami z nálezísk Jamalského a Gydského polostrova, a tiež zo šelfu Karského mora na trhy ázijsko-tichomorského regiónu.