Čaká Slovensko osud Detroitu?

Čaká Slovensko osud Detroitu?

Bratislava 13. februára 2019 (HSP/Sputnik/Foto:TASR-Marko Erd)

 

Automobilový priemysel je historicky základným odvetvím slovenského hospodárstva a najúspešnejším segmentom súčasnej priemyselnej výroby. No rok 2018 bol celosvetovo preslávený spomalením tohto odvetvia. Aké kroky by mohla urobiť slovenská vláda a politici, aby zachránili toto kľúčové odvetvie?

Ilustračné foto

V prepočte vyrobených áut k obyvateľstvu je Slovensko prvou krajinou vo svete. Podľa odborného portálu mmspektrum.com podiel automobilového priemyslu na HDP Slovenska je 13 % a má výrazný proexportný charakter. Vývoz áut činí podľa portálu auto.cz dokonca 35 %. Tiež výroba automobilov tvorí 41 % celkovej priemyselnej výroby.

Reklama

Hlavnými producentmi sú však nadnárodné spoločnosti. Bratislavská továreň nemeckého Volkswagenu v roku 2017 vyprodukovala 361 776 automobilov, juhokórejská Kia v Žiline vyrobila 335 600 áut a francúzsky PSA v Trnave 335 069 vozidiel, čo zaradilo Slovensko na 16. miesto v celosvetovom rebríčku producentov aut podľa údajov auto.cz.

Je v automobilovom priemysle však skutočne všetko v poriadku? Rad slovenských analytikov sa domnieva, že ak sa Slovensko nezačne viac zaoberať vývojom automobilového priemyslu, čaká krajinu osud Detroitu.

Reklama

Bez ďalších investícií sa nám ľahko môže stať, že zostaneme mimo hlavný prúd vývoja v globálnom automobilovom priemysle, a hoci to nebude hneď tento rok, ani za dva roky, tak naše automobilky postupne začnú strácať konkurencieschopnosť, povedal pre portál sme.sk Ľubomír Koršňák , analytik UniCredit Bank. Slovensku by potom vo výrobe automobilov hrozil osud Detroitu alebo Belgicka. Sputnik overil, či sú tieto obavy opodstatnené a ako sa tejto možnej hrozbe vyhnúť.

 

Nová európska legislatíva

Právnické prostredie pre vývoj automobilového priemyslu, najmä výroby automobilov s elektrickým pohonom, je už pripravené. V októbri 2018 európski poslanci odsúhlasili návrh o zníženie emisií oxidu uhličitého pre novo vyrobené autá o 40 percent od roku 2030. Je to vyššie číslo, než pôvodne navrhovala Európska komisia. Jednalo sa o 30 percent, čo stanovila norma pre rok 2021, informoval portál iDNES.cz.

Jan Pribula, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) pre Sputnik okomentoval prevedenie legislatívnej zmeny: “Tá legislatíva nie je technologicky neutrálna, to znamená, že tlačí jednoznačne na elektromobilitu, čo je jedna vec, ale nie je to tak silný tlak, čo sa týka výroby vozidiel. Výrobcovia sa v súčasnosti pripravujú na túto zmenu a snažia sa vyvinúť vozidlá, ktoré budú vyhovovať týmto podmienkam a ktoré im pomôžu znížiť emisie. To však neznamená, že majú vyhrané.

Reklama

Podľa generálneho sekretára všetko záleží na rýchlosti a postupe zmeny na alternatívne palivá, predovšetkým ako bude pokračovať elektrifikácia vozidiel, pretože to záleží na ambíciách európskych politikov. Európska komisia prišla s návrhom, že do roku 2020-2025 by sa mali znížiť emisie CO2 z osobných automobilov a ľahkých úžitkových automobilov o 15 percent. Po roku 2030 o 30 percent, ale ambície politikov v Európe, a predovšetkým poslancov v Parlamente, sú oveľa vyššie,povedal Pribula a dodal, že od tejto ambície sa odvíja aj rýchlosť, ako bude automobilový priemysel reagovať a aký bude mať vplyv na pracovný trh.

 

Úloha vlády v investíciách do automobiliek

Väčšina automobiliek na Slovensku zahraničné vlastníctvo a ich centrály budú rozhodovať, či o 5-10 rokov budú na Slovensku továrne na výrobu automobilov. Preto podľa Jána Pribula na slovenský štát padá podstatná rola spočívajúca vo vytvorení atraktívnych podmienok pre zahraničné investície do národného automobilového priemyslu.

Vláda by mohla vytvárať podmienky pre investície na Slovensku. Tie podmienky sú dosť jednoducho vypočítateľné. Je to otázka kvalifikovanej pracovnej sily, podpora aplikovania vedy, výskumu a inovácií pre dodávateľov a rozvinutie dodávateľskej siete. Potom sa uvidí, či sa v takýchto podmienkach investor rozhodne investovať ďalej, alebo sa rozhodne presunúť výrobu niekam inam, vysvetlil Ján Pribula. Pod podmienkami sa nerozumie len pomoc štátu a podpora investíciami a priamymi dotáciami. Štát sa tiež môže projektov ďalšieho vývoja elektromobilov zúčastniť. Pravidlá pre štátnu pomoc vo všetkých členských štátoch rovnaké.

Reklama

Okrem iného je potrebné posilniť záujem o elektrické autá u miestnych spotrebiteľov. Pán Pribula tvrdí, že túto otázku majú v prvom rade riešiť politici a týmto prevziať zodpovednosť za svoje rozhodnutie v Európskom parlamente. Existujú rôzne možnosti, ako stimulovať záujem trhu a zákazníkov k nákupu: Buď priame stimuly ako dotácie na cenu alebo rôzne výhody pre jazdu v mestách, iný prístup k zdaňovaniu takýchto vozidiel pri jazde na diaľniciach alebo registračné poplatky Ide o to, aby politici, ktorí dali palec hore smernici, sa začali trochu zodpovednejšie správať voči priemyslu, pretože priemysel má úlohu a pokiaľ ju nesplní, dostane pokutu.

Konkurencieschopnosť automobilového priemyslu tesne súvisí aj so vzdelávacou štruktúrou zamestnancov. Podľa Pribulu bude potrebné vytvoriť vysoko kvalifikované pracovné miesta, čo vyžaduje prípravu na Slovensku. Vzniká otázka, ako pôjde školstvo, akých odborníkov bude vychovávať, dodáva generálny sekretár a poznamenáva, že zabezpečenie vysoko kvalifikovaných pracovníkov je ďalšou podmienkou záujmu zo strany investorov.

 

Budúcnosť v alternatívnych pohonoch

Odborník tiež dodal, že priemysel nedokáže samostatne urobiť potrebné kroky, dokáže len dodať auto na trh. “Ak sa zákazníci budú pozerať len cez pekné okná a výklady showroomu tak to nebude stačiť a nikdy emisie neznížime, zdôraznil Pribula.

Výroba elektromobilov na Slovensku je beh na dlhú trať a má viac faktorov, ktoré tento vývoj môžu ovplyvniť. Avšak existuje náhrada za elektrické automobily? Generálny sekretár sa domnieva, že v budúcnosti by sa mali vyrábať autá s alternatívnymi pohonmi.

Radšej nepoužívame pojem elektrická auta, pretože si myslíme že v budúcnosti to nebude len o elektrických autách. Tých pohonov bude viac a rozhodne trh alebo zákazník podľa toho, na aké účely auto bude chcieť využiť, tak si rozhodne, ktorý z pohonov pre neho bude najvýhodnejší. Nie všetky budú s nulovými emisiami alebo nízkymi emisiami ale bude mať si možnosť vybrať, pretože potrebuje mať dlhšie dojazdy alebo potrebuje jazdiť v nejakých terénoch,povedal na záver Pribula.

 

Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

16:13

Pápež František na Zelený štvrtok slávil v Bazilike svätého Petra omšu svätenia olejov. Kňazov vo svojej kázni vyzval, aby sa vyhýbali duchovnému pokrytectvu a pristupovali k svojim veriacim milosrdne.

16:07

Poľský premiér Donald Tusk privítal vo štvrtok pokrok dosiahnutý v rozhovoroch s Ukrajinou. Ich témou bol dovoz ukrajinských poľnohospodárskych výrobkov a blokády hraníc zo strany poľských poľnohospodárov, ktoré naštrbili vzťahy medzi oboma krajinami.

Donald Tusk Šmyhaľ
Na snímke ukrajinský premiér Denys Šmyhaľ (vľavo) a poľský premiér Donald Tusk
15:35

Poľských vojakov vyšlú do Paríža, aby tam pomohli s posilnením bezpečnosti počas tohtoročných letných olympijských hier. Oznámil to vo štvrtok poľský minister obrany Wladyslaw Kosiniak-Kamysz.

15:06

Skoro každý tretí obyvateľ Nemecka má pocit, že mu prechod na letný čas ohrozuje zdravie. Prieskum nemeckého inštitútu Forsa tiež odhalil, že takmer každý piaty zamestnaný človek v dôsledku posunu času mešká do práce.

14:44

Palestínsky prezident Mahmúd Abbás v piatok dekrétom oznámil zostavenie novej vlády, ktorej predsedom bude jeho dlhoročný poradca Muhammad Mustafá.

14:44

Pomaly sa pohybujúca tropická cyklóna Gamane, ktorá sa nečakane obrátila smerom k Madagaskaru, si vyžiadala najmenej 11 obetí. Silný vietor lámal stromy a prívaly vody sa valili cez dediny a vytopili domy, uviedli miestni predstavitelia.

14:43

Poľská Agentúra pre vnútornú bezpečnosť (ABW) vykonala v spolupráci so svojimi európskymi partnermi prehliadky budov v rámci vyšetrovania ruskej špionážnej siete. “Boli zdokumentované akcie zamerané na organizovanie proruských iniciatív a mediálnych kampaní v krajinách EÚ,” oznámila ABW. V stanovisku spomenula webovú stránku voice-of-europe.eu, ktorá mala zverejňovať proruské materiály.

14:42

Na Václavskom námestí v centre Prahy vo štvrtok napoludnie horela lepenka na streche jednej z budov ležiacej pri centrále Českej pošty. Z vnútrobloku tam stúpal hustý čierny dym, ktorý bolo vidieť z celej Prahy. Požiar sa podarilo lokalizovať a podľa hasičov sa už ďalej nešíri. Do nemocnice previezli jedného muža, ktorý sa nadýchal splodín.

14:21

Hovorca Kremľa Dmitrij Peskov vo štvrtok uviedol, že so zahraničnými partnermi prebiehajú rozhovory o možnej výmene amerického novinára Evana Gershkovicha, ktorého od vlaňajšieho marca zadržiavajú v Rusku pre obvinenia zo špionáže.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Veľké vlny na pláži Nazare v Portugalsku

Autor: TASR/AP-Michael Probst

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali