Bratislava 25. októbra 2019 (HSP/Foto:TASR – Roman Hanc)
V pondelok 14. 10. došlo k zrúteniu časti chodníka na moste, ktorý vedie cez rieku Laborec v Strážskom. Od tej doby je most uzavretý. Obyvatelia okolitých miest a dedín preto musia robiť denne obchádzku aj 60 km, aby sa dostali do Humenného, kde väčšina z nich pracuje alebo navštevuje školu.
Predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka počas stretnutia krajského krízového štábu minulý týždeň informoval, že rozsah a spôsob prác bude známy do mesiaca.
Primátor mesta Strážske v telefonickom rozhovore potvrdil, že možnosť sprístupnenia mostu aspoň v jednom pruhu, ale aj dátum opravy, bude známy až po vyhotovení statického posudku, ktorý by mal byť hotový v priebehu troch týždňov. Dovtedy sa dá iba špekulovať, ako sa celá situácia bude vyvíjať.
Na správe ciest Košického samosprávneho kraja – oblasti Michalovce, sa k situácii nevedeli vyjadriť a odkázali nás na úrad Košického samosprávneho kraja.
Správa ciest Košického samosprávneho kraja, ktorá je správcom predmetného mosta, podľa kompetentných v súčasnosti zabezpečuje spracovanie statického posudku, vrátane diagnostiky nosnej konštrukcie mosta a ďalších potrebných meraní. “Výsledkom posudku by malo byť zhodnotenie stavu a rozsahu poškodenia konštrukcie mosta, príčiny vzniku degradácie, spôsob odstránenia spadnutých konštrukcií, posúdenie možností čiastočného využitia pre dopravu a odporúčanie rozsahu a spôsobu rekonštrukcie.”
Miestni tvrdia, že to, že je most v dezolátnom stave, bolo zrejmé už dávnejšie a bolo len otázkou času, kedy dôjde k nejakému výraznejšiemu poškodeniu. “Keď som v ten deň prechádzala autom po moste, tak sa mi zdalo, že časť vozovky mosta bola naklonená. Neskôr som sa dozvedela, že časť mosta spadla a most bol uzatvorený,” povedala jedna z obyvateliek mestskej časti Krivošťany.
Najväčším problémom je pre obyvateľov okolitých obcí hlavne zdĺhavá obchádzka, keďže je most sprístupnený len chodcom. Obyvateľ obce Staré, ktorý pracuje v Humennom a jeho synovia, z ktorých je jeden ZŤP a vyžaduje stály doprovod, navštevujú v meste školu, hovorí, že odstavenie mostu im značne komplikuje život.
Obyvatelia mestskej časti Strážskeho, časť Krivošťany, tvrdia, že takto sa dlhodobo fungovať nedá. “Myslím si, že cestovať navyše 60 kilometrov denne je dosť finančne aj časovo náročné.”
Ak sa most nepodarí v najbližších týždňoch sprístupniť pre osobné autá, dúfajú, že sa podarí nájsť aspoň nejaké náhradné riešenie. Napríklad postavenie dočasného mosta, ktorý bude sprístupnený pre autá aspoň v jednom jazdnom pruhu.
Stav mosta v Strážskom bol tiež predmetom pondelkového Zastupiteľstva KSK.
Správa a údržba mosta
V súčasnosti má most 56 rokov, z toho vo vlastníctve Košického samosprávneho kraja je 15 rokov, od 1. januára 2004, kedy prešiel spolu s cestami z vlastníctva štátu do vlastníctva samosprávneho kraja. Životnosť týchto mostov by mala dosahovať minimálne 60 – 80 rokov.
SC KSK, ako správca mosta, vykonávala na moste M158 bežné a hlavné prehliadky a tiež bežnú aj zimnú údržbu. Hlavnú prehliadku mosta vykonala SC KSK 23. 10. 2015 a bežnú prehliadku 12. 04. 2019.
V čase výkonu hlavnej a bežnej prehliadky nič nenasvedčovalo tomu, že by mohlo dôjsť ku kolapsu konštrukcie, stavebno-technický stav konštrukcie mosta bol zaradený do stupňa 4 – uspokojivý, ktorý zahŕňa výskyt porúch, ktoré nemajú okamžitý vplyv na zaťažiteľnosť mosta.
Dňa 14. 10. 2019 ale došlo podľa SC KSK ku “krehkému lomu predpätej lanovej výstuže vo vnútri nosníka pravdepodobne následkom korózie, ktorú na základe bežnej obhliadky mosta nebolo možné zistiť”. Podľa správcu mosta sú mosty tohto konštrukčného systému náchylné na tento typ porúch.
Na základe príkazu riaditeľa SC KSK budú preto v najbližšom období bezodkladne začaté a vykonané mimoriadne prehliadky mostov postavených touto technológiou.
Tatiana Stará