Sheffield 23. marca 2017 (HSP/BBC/Foto: TASR/AP- NASA TV via AP)
17-ročný študent Miles Soloman z Tapton school v Sheffielde zistil, že senzory žiarenia na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) ukazujú nesprávne údaje
Výskum bol súčasťou projektu TimPix z Ústavu pre výskum v školách (IRIS), ktorý umožňuje študentom celej Británie pracovať na dátach z vesmírnej stanice, hľadať anomálie a modely, ktoré by mohli viesť k ďalším objavom.
Keď mal na ISS službu práve britský astronaut Tim Peake, detektory začali nahrávať úroveň radiácie na ISS. A vtedy sa do bádania zapojili aj študenti učiteľa fyziky Jamesa O’Neilla, ktorí medzi sebou diskutovali o poskytnutých údajoch. Zrazu sa jeden študent Miles Soloman prihlásil zistiac istú nezrovnalosť.
“To, čo sme sa dostali, bolo množstvo tabuliek, čo je ale oveľa zaujímavejšie, než sa zdá,” vravel po svojom objave v relácii ´World at One´ stanice BBC Radio 4. “Išiel som rovno do dolnej časti zoznamu k najnižším bitom energie.” Tu našiel energetický údaj v hodnote -1.
Všimol si teda, že keď nič nenarazí na detektor, tak ten zaznamená negatívny údaj, čo mu však nesedelo a opýtal sa na to svojho učiteľa. Ten mu dal za pravdu, a tak spoločne e-mailom kontaktovali NASA. “Pozerali na grafy, ktoré som urobil ja,” pokračoval Miles v rozprávaní svojho zážitku. Experti NASA po Milesovom upozornení uznali svoju chybu.
Profesor Larry Pinks z Houstonskej univerzity pochválil Milesa za jeho opravu. “To podčiarkuje – myslím, si – jednu z hodnôt projektov IRIS vo všetkých oblastiach s veľkými dátami. Som si istý, že sú zaujímavé veci, ktoré študenti môžu zistiť, na čo odborníci pri svojej práci nemajú čas.”
Podľa riaditeľky projektu IRIS profesorky Becky Parkerovej by takáto “expanzia skutočnej vedy u študentov v triede” mohla prilákať viac mladých ľudí k vede.
Miles k tomu všetkému dodáva, že “sa nesnaží dokazovať NASA ich chyby, ale chce s nimi spolupracovať a učiť sa od nich”.