Svet 12. decembra 2017 (HSP/Foto: TASR/AP- Ronald Zak)
Vianočné piesne vyvolaním pocitov nostalgie a tepla majú spravidla lákať a povzbudzovať zákazníkov v obchodoch k nákupom, ale klinická psychologička Linda Blairová má na to iný názor
Nigel Rodgers, zakladateľ spoločnosti Pipedown, ktorá sa usiluje o ticho na verejných miestach, uviedol, že podľa odhadov niektorí pracovníci v obchode si vypočujú Jingle Bells až 300-krát.
Profesor pre marketing Eric Spangenberg, ktorý študoval vplyv hudby v maloobchodnom prostredí, pre NBC vravel, že pomalé tempo hudby vedie k pomalému nakupovaniu, čo znamená, že zákazníci zostanú v obchodoch dlhšie.
“Hudba ide hneď do našich emócií a obchádza racionalitu,” vyjadrila sa psychologička Linda Blairová pre Sky News. Hoci vianočné piesne sú púšťané pre zákazníkov, ešte horšie sú voči nej vystavení zamestnanci v obchodoch, ktorí ich musia počúvať znova a znova. Preto tiež vraví: “Ľudia, ktorí pracujú v obchodoch na Vianoce, musia vypnúť vianočnú hudbu, pretože ak tomu tak nie je, skutočne to zabraňuje zamerať sa na niečo iné.”
K tomu sa pripája aj britské odborové združenie USDAW: “Žiadame zamestnávateľov, aby zvážili, či ich zamestnanci majú celý deň počúvať vianočnú hudbu, pretože opakované hranie tých istých piesní sa môže stať veľmi dráždivým a rušivým.”
Obchodný reťazec Marks & Spencer sa aj preto rozhodol nevyhrávať vianočnú hudbu, kým obchody Asda od 15. decembra stanovili jednu hodinu každý deň bez vianočnej hudby a v ten čas nechali zamestnancom možnosť pustiť si nimi vybratý repertoár.
Pre The Sunday Times podala Asda na adresu vianočných piesní aj takéto vyjadrenie: “Všetci milujeme teplý a rozmaznaný pocit, ktorý slávnostná sezóna prináša, ale mnohých Britov to už prestáva v decembri baviť.”
Reťazec John Lewis sa rozhodol namiesto hudby z nosičov zavolať živých učinkujúcich: “Niekedy pred Vianocami naše obchody pozývajú zbory alebo malé skupiny hudobníkov, aby si zahrali a zaspievali a vytvorili takýmto spôsobom vianočnú atmosféru.”