Bratislava 29. januára (TASR) – Novú parkovaciu politiku by mala Bratislava formálne spustiť vo štvrtok 30. januára. O systéme budú totiž rokovať mestskí poslanci a ak schvália príslušné všeobecne záväzné nariadenie a dodatok k štatútu mesta, nové parkovanie budú môcť mestské časti začať uplatňovať. "Bude potom len na nich, kedy prijmú svoje VZN o parkovaní," informoval na dnešnej tlačovej konferencii primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD).
O systéme parkovacej politiky sa rokuje v hlavnom meste už asi dva roky. "Bratislava potrebuje nový parkovací systém, vodiči odstavujú svoje autá na zeleni či na chodníkoch. Na 1000 obyvateľov máme viac áut ako okolité veľké mestá, napríklad Viedeň," vraví Ftáčnik. Pripomína, že je potrebné začať regulovať aj nepopulárnym spoplatňovaním, inak sa nedá nastaviť poriadok. Nová parkovacia politika musí podľa jeho slov spĺňať tri princípy – musí mať jednoduché a zrozumiteľné pravidlá, jednotné v celom meste a musí zvýhodňovať obyvateľov, ktorí majú v Bratislave trvalý pobyt.
Systém parkovacej politiky by mal teda v prvom rade uprednostniť Bratislavčanov pred vodičmi, ktorí do hlavného mesta len dochádzajú. Ako rezident by mal mať obyvateľ mesta možnosť zaparkovať vo svojej mestskej časti. Za vydanie rezidentskej parkovacej karty pre prvé vozidlo podľa predkladaného VZN zaplatí ročne 30 eur. Za kartu pre každé ďalšie auto už dokument určuje úhradu vo výške maximálne 100-násobku základnej úhrady. "Pamätáme pritom aj na ľudí, ktorí majú služobné auto pre súkromné účely," avizoval primátor.
Nerezident si bude musieť podľa navrhovaného VZN zaplatiť za parkovanie v celom meste v spoplatnených zónach do 2 eur na hodinu. Bratislavčan z inej mestskej časti by však mal dostať na túto sumu polovičnú zľavu. "Zľava jednoducho má byť súčasťou systému," myslí si Ftáčnik. Bratislavské Staré Mesto však takúto zľavu odmieta. Pre mestskú časť je podľa samosprávy nevýhodná, keďže väčšina Bratislavčanov chodí do práce práve do centra mesta.
Nájomníkov Bratislava pri parkovaní nerieši. Ftáčnik vraví, že v hlavnom meste nemajú trvalý pobyt, neplatia tu dane, musia si preto nájsť parkovacie miesto inak. "Možno aj ďalej od svojho bydliska. Prečo by mali parkovať pri ňom, ak tam nie je dosť miest pre rezidentov?" argumentuje. Pre vodičov, ktorí do hlavného mesta každý deň dochádzajú za prácou, chce ale mesto zriadiť záchytné parkoviská, na ktoré bude nadväzovať mestská hromadná doprava. V najatraktívnejších zónach mesta by sa zase malo vytvoriť krátkodobé, dvojhodinové parkovanie. Mesto chce takto umožniť ľuďom prísť si do centra vybaviť základné veci a pritom nezaberať parkovacie miesto celý deň. "Keď ja som v práci s mojim autom, na mojom mieste môže stáť niekto iný a opakovane," priblížil Ftáčnik. Ktoré zóny to presne budú, si určí mestská časť.
Do systému parkovacej politiky by sa mali zapojiť najprv len štyri najväčšie mestské časti – Petržalka, Ružinov, Staré a Nové Mesto. Primátor podotýka, že ostatní občania z iných mestských častí však dostanú rezidentskú kartu bez vyznačenia trvalého pobytu. Budú tak môcť využívať aspoň 50-percentnú zľavu na parkovanie v iných mestských častiach.
Základné pravidlá parkovacej politiky poslanci schválili už na jeseň 2012. Mestské zastupiteľstvo o rok neskôr, v septembri 2013 schválilo, že príjmy z úhrad a pokút za dočasné parkovanie sa budú prerozdeľovať v pomere 25 percent pre mesto a 75 percent pre mestské časti.
Vo štvrtok budú rokovať o dvoch dokumentoch. Zmenou štatútu sa rovnako vytvorí legislatívny rámec pre prenesenie časti pôsobnosti z hlavného mesta na mestské časti pri organizovaní dopravy na ich územiach. Bratislava by tak vymedzila úseky miestnych komunikácií na parkovanie, určila maximálnu výšku úhrady, spôsob jej zaplatenia a spôsob preukázania jej zaplatenia. Mestské časti by mali zase oprávnenie vo svojich VZN stanoviť konkrétnu výšku úhrady aj ďalšie podrobnosti, napríklad o spôsobe zaplatenia úhrady.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam a videozáznam.