Bratislava 3. decembra (TASR) – Aké problémy chcú jednotlivé mestské časti v tomto volebnom období ešte vyriešiť a aké sú ich hlavné priority na najbližšie obdobie, sa pýtalo hlavné mesto bratislavských starostov a starostiek v septembri. Tí mu predložili celkovo 74 priorít, pričom 49 z nich sa týkalo dopravy. Aj keď mesto priority žiadalo, na ich uskutočnenie peniaze nemá.
"Dopravné priority sú dve z troch. Ak by sme zobrali len okrajové mestské časti, pomer je oveľa vyšší, dopravné sú štyri z piatich," hovorí predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ-DS). Podotýka, že až osem mestských častí predložilo len dopravné priority. "Nič iné teda od mesta nečakajú. Najčastejšie tam rezonujú cestné svetelné signalizácie, priechody pre chodcov, rekonštrukcia vozoviek, chodníkov, prípadne autobusové zastávky," vysvetľuje.
Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) ale tvrdí, že mesto na uskutočnenie všetkých peniaze nemá. Materiál má byť skôr podnetom. "Čaká nás politická diskusia o tom, ako pokračovať, aby aspoň časť týchto priorít mohla byť zrealizovaná v rokoch 2013 a 2014," vraví. Neočakáva však, že sa ich veľa premietne do budúcoročného rozpočtu mesta. "Nemáme veľkú šancu veľa z toho zrealizovať, možno menšie veci," dodáva.
Martin Borguľa (Smer-SD) od primátora žiadal, aby priority rozdelil na tie, ktoré majú celomestský význam a tie, ktoré sú lokálne. "Nechcem tým žiadnu z priorít znevažovať, ale sú tu aj priority, ktoré neslúžia len danej mestskej časti, ale sú celomestské a reprezentujú Bratislavu," vysvetlil s tým, že na základe tohto poradia by im mali byť pridelené finančné prostriedky. "U nás je zastávka, ktorá dosiaľ nebola vybudovaná a stalo sa tam niekoľko úrazov. Nechcem sa dožiť toho, že nás niekto zažaluje, lebo sme nevybudovali za smiešnu sumu jednu malú plochu. Aj to patrí ku koloritu mesta, chodí k nám veľa návštevníkov," reaguje starostka Čunova Gabriela Ferenčáková.
Samospráva Čunova chce teda vybudovať plochu nástupišťa pre verejnú dopravu na Hraničiarskej ulici, ktorá nebola stavebne upravená od roku 1972 či rozšíriť cestu do mestskej časti. Devín zase žiada riešiť technický stav Devínskej cesty aj plánovanú cyklotrasu či doriešiť vlastnícke vzťahy na parkovisku pod hradom. Devínska Nová Ves chce vybudovať severný vjazd do Volkswagenu i prístrešky na zastávky verejnej dopravy. Jarovce by potrebovali opraviť cestu na Ovocnej ulici, ktorá sa zosúva a Rusovce vybudovať kruhový objazd na križovatke ulíc Balkánska a Vývojová.
Rekonštrukciu električkovej trate na Saratovskej ulici a M. Schneidera Trnavského žiada Dúbravka. Tá mala päť priorít, z toho päť dopravných. Poslanec Martin Zaťovič (SDKÚ-DS) tvrdí, že najväčšou prioritou mestskej časti je Harmincova ulica, ktorú chcú rozšíriť. "Je to však niekoľkoročný problém, sú tam nevysporiadané pozemky." Ďalší veľký problém je podľa jeho slov doriešenie križovatky Janka Alexyho s nájazdom na diaľnicu.
Petržalka v doprave žiada napríklad budovať garážové domy či osvetliť priechody pre chodcov. Ružinov chce riešiť kritický priechod cez železničnú trať na Ivánskej ceste, vybudovať nové parkovacie miesta na zdevastovanej trávnatej ploche v Ružovej doline i cyklotrasy. Karlova Ves chce zase postaviť nadzemné a podzemné parkoviská.
Podunajské Biskupice mali štyri priority, z toho štyri dopravné. Na križovatke ulíc Vrakunská – Podunajská – Komárovská chce samospráva vybudovať cestnú svetelnú signalizáciu. Poslanec Milan Černý (SDKÚ-DS) hovorí, že už dva roky majú schválené stavebné povolenie aj vybraného realizátora stavby. "Dosiaľ sa nám neporadilo nájsť peniaze." Vybudovať svetelnú križovatku chce aj Lamač, a to v úseku Vrančovičova – Hodonínska a Vajnory zase napríklad žiadajú cestnú svetelnú signalizáciu na Roľníckej a Rybničnej ulici.
Zoznam priorít dostali poslanci na prerokovanie na poslednom zasadnutí zastupiteľstva v novembri, vzali ich na vedomie.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.